Annons:
Etikettsinnen
Läst 1812 ggr
Magi-cat
1/8/18, 12:14 PM

Ny apparat ger hopp för tinnitus-drabbade

Miljoner människor världen över är drabbade av Tinnitus, ljudet som inte tystnar.

Nu finns förhoppningar att en ny teknik kan "omstarta" hjärnan så att ljudet blir mindre störande eller rent av upphör.

Försöken är hittills gjorde på marsvin 😕 och 21 vuxna försökspersoner. De flesta av försökspersonerna uppgav att besvären minskat och två stycken hade helt blivit av med dem. Ingen hade fått några biverkningar eller förvärrade besvär.
Försöket var dubbelblindat.
Vad marsvinen tyckte framgår inte.

Tekniken bygger på att Tinnitus egentligen inte är ett problem i själva örat, utan i hjärnans aktivitet särskilt relaterat till de fusiforma (spolformiga) celler som normalt hjälper oss att lokalisera varifrån ett ljud kommer och att fasa ut bakgrundsljud.

Vid Tinnitus har de fusiforma cellerna blivit hyperaktiva och synkroniserar med varandra. En fantomsignal sänds då ut till sinnescellerna som registrerar ett ständigt oljud.

Forskarnas försök gick ut på att försöka stoppa dessa signaler med hypotesen att stoppar men dem, stoppar man tinnitusen.

Den nya tekniken arbetar  med två sorters stimuli under 30 minuter varje dag. Först sänds ljud till örat genom en öronsnäcka. Sedan alternerar man detta ljud med svag elstimulans till nackområdet.
Detta stimulerar de fusiforma cellerna att ändra sin retbarhet, så att nervcellerna "omstartas" till normal aktivitet.

""We're definitely encouraged by these results, but we need to optimize the length of treatments, identify which subgroups of patients may benefit most, and determine if this approach works in patients who have nonsomatic forms of the condition that can't be modulated by head and neck maneuvers," Shore added. "

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/new-device-could-help-silence-tinnitus-by-lightly-zapping-the-brain/

Hoppas verkligen man finner något som kan hjälpa alla tinnitusdrabbade!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/8/18, 12:17 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
1/8/18, 12:36 PM
#2

Ja tack. Allt för få som inte själva är drabbade verkar förstå hur illa det kan vara, och hur tärande psykiskt det kan vara på en. Jag skulle bokstavligen hellre typ behöva amputera en fot om jag bara slapp detta jävla oljud jämt. Även om jag kan filtrera bort det till viss del, de gånger jag inte kan göra det eller mår dåligt redan så är det som fem brandlarm i olika toner i huvudet och det driver mig nästan till vansinne ibland. Hoppas detta kan komma "till skott" snabbt, och inte ligger 10 år i framtiden innan man kanske kan få chansen att prova.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
JMW
4/3/19, 8:25 PM
#5

Det där låter ju lovande. Jag skulle gärna varit försöksperson. Jag håller med Calcifer om att det inte går att föreställa sig om man inte är drabbad.

Jag "hör" tack och lov inte min Tinnitus hela tiden för det är så många andra ljud omkring mig för det mesta. Fast om jag bara "lyssnar" så finns det ju där.

ler
9/25/20, 11:34 PM
#6

Det kommer varje år rapporter om att Tinnitus snart kan hjälpas, men så sker det inget. Charite kliniken i Berlin hade ett sådant projekt för ett par år sedan där det skrevs arr det snart skulle finnas en lösning på problemet, jag kollade deras hemsida och där fanns denna fantastiska metod inte. Det fanns bara samma behandling som i Sverige och andra länder, man skall lära sig att stå ut med andra ord. Nej jag tänker att läkarvetenskapen inte är så duktiga som man ofta tror.

Annons:
Upp till toppen
Annons: