Annons:
Etikettövrigt
Läst 1137 ggr
Magi-cat
2018-01-08 14:42

Kvinna med hjärntumör utan hjälp?

Ingen behandling, ingen näring. Vad har hänt med vården och "patienten i centrum"?

Ulrika Sandén i SVT Opinion:

"”Strax före jul skriver en hjärntumörpatient till mig. Den 33-åriga kvinnan väger nu 42 kilo utan att få i sig näring. Idag lämnade jag hjärntumörsidan på Facebook för jag orkar inte se eländet mer. Man talar om jämlik vård, men även jag lämnades att dö på ett litet sjukhus”, skriver Ulrika Sandén."

Skribenten förmedlar maktlöshet och hopplöshet när de livsviktiga åtgärderna uteblir och de olika instanserna inom sjukvården inte verkar kommunicera med varandra.

Hon föreslår att man inom sjukvården skulle åläggas ett ansvar att kommunicera med varandra. "Då hade den aktuella patientens liv inte stått och vägt med en missad knapptryckning."

Även närstående till cancerpatienter löper risk att själva bli sjuka. 
" Det är en enorm stress att se en nära anhörig bli felbehandlad, att ständigt känna att man måste vara beredd. Vi skapar således sjukdom genom den vård vi erbjuder."

https://www.svt.se/opinion/ulrika-sanden-om-cancervard-for-patienter-med-hjarntumor

Vad säger man? Tragiskt är ett för litet ord…

Alla gör säkert sitt allra yttersta, men någonstans måste kommunikationen bli bättre. Ja, patienter måste få näring också…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2018-01-08 19:18
#1

Vad är förklaringen till att det är så här illa?

Maria
2018-01-09 07:48
#2

Det borde inte variera så i vård beroende på var man bor.😕

Själv så var jag väldigt väl omhändertagen när jag fick min hjärntumör och jag själv ville att operationen skulle ske efter alla helger 2010/2011. Så istället för operation i december blev det i januari.

Jag minns att jag hade mycket att säga till om själv och mina önskemål lyssnades på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-01-09 08:00
#3

#2 Tänkte på dig, Maria. Skönt att du fick all hjälp du behövde.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: