Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1986 ggr
Magi-cat
2018-01-16 11:34

Tetris mot PTSD?

Offer för katastrofer och olyckor kan drabbas av PTSD (=Posttraumatiskt stressyndrom) och lida av flashbacks och  plågsamma minnen.

Vid ett försök på akutmottagningen i Oxford, Storbrittannien, har man använt datorspelet Tetris för att hejda svåra minnen att bli för starka.

70 personer hade överlevt en olycka sex timmar tidigare och satt och väntade på vård.

Hälften av dem ombads tänka på olyckan en kort stund och sedan spela 20 min Tetris. Andra hälften fick skriva ner detaljer om vad de gjord i väntrummet.

De som spelat Tetris visade sig få betydligt färre flashbacks än kontrollgruppen.
Orsaken antas vara att det visuellt krävande dataspelet stör hjärnans inlagring av de extremt starka minnesbilderna från olyckan.

Även vid Karolinska Institutet har man använt Tetris i behandlingen för att hindra minnet att bli för starkt.
Man ska nu testa hundratals personer för att se effekten av datorspelet på längre sikt.

källa: FoF, 2017:05


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
2018-01-19 11:00
#1

Fascinerande, men inte ologiskt! Det borde ju gå att utveckla långt, både mot ”planerat” trauma (tänker på tex på USAs veteraner som nästan allihop lider av PTSD) och mer plötsliga olyckor. Nu är det klart att det inte hjälper att enbart sitta och spela Tetris, men om det kan minska omfattningen av någons trauma är det fantastiskt - och, krasst sett, oerhört kostnadseffektivt på både kort och lång sikt. Hjärnan är verkligen ett outsinligt forskningsobjekt! @Magi-cat, jag är imponerad av alla intressanta artiklar du hittar jämt, från seriösa källor dessutom. Snyggt jobbat! :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-01-19 19:32
#2

#1 Visst är det intressant och med stora möjligheter! 

Undrar hur idén kom fram att använda just Tetris? Kanske för att det är ett mycket känt och använt spel.

Tack så mycket för responsen och de vänliga orden! ☺️🌺 Som du också är inne på finns det hur mycket som helst om hjärnan och vi vet verkligen inte allt. Jag försöker variera ämnesområden och blanda forskning, anatomi och lite klurigheter.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-01-24 05:54
#3

Instämmer med Lonaa vad gäller Magi-cats förmåga att hitta bra artiklar och samtalsämnen. 🌺

Jag funderar på hur snabbt efter olyckan uppföljningen gjordes. Det kan ju spela in tänker jag eftersom vi hanterar trauman olycka. En del har förmåga att förtränga allt och inte vill parata om det alls. Men sedan kan minnena dyka upp flera år efteråt när något triggar igång minnet, en lukt, en viss person, plats. Andra har ett stort behov av att prata om det med de runt omkring sig och kan inte släppa det eller gå vidare. Kan tänka mig att de har fler flashbacks. 

Om det fungerar så är det bra. Det har gjorts något liknande rätt nyligen vid Stockholms universitet, och jag skrev om det på en annan sajt. Några som deltagit i studien skrev i tråden men de var inte imponerade och sa att det inte fungerade för dem. Nu handlade inte det här om trauma utan om att minska socialfobi genom datorspel men det verkar vara samma metod, att få deltagare att fokusera på spelandet och avleda från det som är jobbigt. 

Men annars tror jag mycket på digital teknik i framtiden när det gäller att behandla diverse psykiska (och kanske andra) besvär. Hjärnan kan lätt manipuleras som bekant och det kan vi dra fördel av i de här fallen.

Magi-cat
2018-01-24 08:35
#4

#3 Tack snällaLoris  🌺 och för dina synpunkter 🌺☀️.

Försökspersonerna/patienterna fick spela Tetris omedelbart eller inom sex timmar från olyckan. Kontroll gjordes sedan inom den närmaste veckan.

Fler studier behövs som sagt, och särskilt över längre tid.

Här är en länk från KI:

http://ki.se/nyheter/tetris-pa-akuten-kan-forebygga-symtom-vid-posttraumatisk-stress

Man tror också att skärmspel kan användas för t.ex. flyktingar med redan utvecklad PTSD.

Annars tänker jag mig att en teknik som skärmspel måste vara effektivast omedelbart efter ett trauma för att att hindra minnena konsolideras och blir återkommande och plågsamma.

Det vore också intressant att veta vad exakt hjärnan gör när det visuellt krävande spelet inverkar så att minnena blir mindre påträngande.

Men visar sig förhoppningarna stämma är det en enkel, billig och effektiv metod att hjälpa människor!

Bra att komma ihåg i vardagen också, om det händer något.

Vad jag undrar lite är om flitigt Tetris-spelande hindrar även andra, mer önskade, minnen att befästas. 🤪

Visst är det intressant med hjärnan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2018-01-24 11:17
#5

Bara en fundering från min sida; Kan det ha negativa effekter att man försöker ”lura hjärnan”? Den kanske faktiskt behöver få ”befästa” traumat och verkligen tröska igenom det hela för att det ska bli bäst resultat i längden? Menar inte att det är negativt med den här forskningen och det är definitivt intressant och kan komma till stor nytta - men det är nog lätt att snubbla över sina egna fötter inom ett så komplext forskningsområde. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-30 09:02
#7

Intressant.Ska läsa på mer om det.

Själv anvönder jag tetris och andra små spel för att aktivera vissa delar av hjärnan när jag lyssnar på böcker.Lyssnar jag bara utan att göra något annat så far tankarna lätt iväg och jag tappar bort handlingen i boken.

Spelar ofta samma spel gång på gång.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-03-30 09:13
#8

#7 Intressant att du använder det för att koncentrera dig att lyssna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: