Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 1325 ggr
Magi-cat
2018-01-23 11:33

Fetalt alkoholsyndrom

(Till  vårt lexikon 😎)

Fetalt alkoholsyndrom eller FAS är ett syndrom som kan uppkomma då kvinnan dricker alkohol under graviditeten.

Exakt vid vilken dos intagen alkohol FAS uppkommer är okänt.

Alkohol i moderns blod passerar moderkakan och når fostret.

FAS kan ge fysiska och psykiska skador, bl.a.  på hjärnan och nervsystemet. Barn med FAS har ofta låg födelsevikt.
Försämrad motorik och balans samt syn- och hörselnedsättning förekommer också.

Diagnoskriterier:

"

  • Tillväxthämning prenatalt och/eller postnatalt
  • Symtom från hjärnan och centrala nervsystemet
  • För FAS typiska ansiktsdrag

För att ställa diagnosen FAS krävs att man kan styrka att modern har druckit alkohol under graviditeten.."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-01-23 11:35
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-01-23 11:47
#2

Vilken gräslig diagnos och så onödigt om man tänker efter.

Riktigt sorgligt😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-01-23 11:53
#3

Visst är det sorgligt.😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-01-23 20:41
#4

Bra att du skriver om det här Magi-cat för jag hoppas att de som tar ett glas under graviditet ska få sig en funderare. 😕

Håller med om att det är så fruktansvärt sorgligt och onödigt. När jag jobbade som förskollärare kände jag ett barn med FAS och han hade jättestora svårigheter. Förutom de symptom du beskriver så var han också väldigt rastlös, kraftigt försämrad förmåga att koncentrera sig på något och överaktiv. Påminde mycket om barn med ADHD och hade också det speciella utseende som barn med FAS har. 

Det är så obegripligt med föräldrar som gör så mot sina ofödda barn. Men kanske handlar det ofta om okunskap eller så hoppas de att det inte drabbar just deras barn. Undrar hur de föräldrar mår och hur de kan förlåta sig själva när de varje dag blir påminda om att deras barn inte mår bra och att det är deras fel och för att de gjorde ett aktivt och dumt val, att dricka.

Magi-cat
2018-01-23 20:51
#5

#4 😢

Förmodar att de inte kan överblicka konsekvenserna av sitt handlande, tror att det inte gäller dem, eller så är alkoholberoendet helt enkelt så starkt att det överskuggar allt annat.

Därför är det så viktigt att rekommendationerna behålls: Ingen alkohol vid graviditet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-01-23 21:01
#6

#5 Ja, beroendet kan spela in så klart. Jag tror att det var så i det här fallet som jag skrev om. Är man beroende så kommer alkoholen alltid först även före ens egna barn. Men det är så sorgligt. För jag kommer ihåg att jag hade så svårt att skaka av mig känslan av att det var så onödigt men även att jag kände ilska mot den mamman. De var så många resurser som krävdes för det här barnet. Jag jobbade inte direkt med honom utan han var på en annan avdelning. Men barnhabiliteringen var inkopplad, specialpedagog, hans pedagoger på förskolan jobbade jättemycket med att underlätta för honom ….. allt för att mamman inte kunde låta bli alkoholen. 😕

Annons:
Magi-cat
2018-01-23 21:18
#7

😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: