Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1147 ggr
Magi-cat
2/1/18, 7:12 PM

"Hur vet vi att vi existerar?"

Sinnena talar om det för oss. Eller…?

TED-Ed om detta intrikata ämne. Bara ca 2 min kort, men det är kanske onödigt att ägna mer tid än så åt frågan? Eller…? 🙂

Som det står i en av kommentarerna:

"This video made my head hurt, therefore I am."

(Var snälla och skriv nedan när ni tänkt färdigt och löst gåtan.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
mats08
2/1/18, 7:33 PM
#1

Logiskt sett så är det uppenbara sanningen. Därför vet jag att jag existerar och behöver inte ens fundera på det. Livet är inte mer komplicerat än så, varken här eller någon annanstans i universum.

Magi-cat
2/1/18, 8:05 PM
#2

#1 Tack för din synpunkt. 🙂

Hoppas det kommer fler.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2/7/18, 12:22 PM
#3

Det enkla svaret är: Det vet vi inte. 

Men eftersom det känns som att vi gör det, oavsett om det verkligen är vi som känner det, är det enklast att agera som om vi gjorde det, annars skulle det kännas som om det blev väldigt jobbigt.

[broderbob]
3/10/18, 11:01 AM
#4

Om någon kunde ge ett entydigt svar på den frågan så hade den nog inte behövt ställas - liksom 1+1=2. Vi har vårt eget tankesätt och vem kan säga vad som är rätt eller fel, en tanke en teori. Detsamma är när man talar om sanning, vems sanning, är det 2 st eller mer  oberoende utav varandra som har konfirmerat samma sak..?

Frågorna kan bli många. Men om jag nu utgår från min ståndpunkt och hur jag ser på det så brukar jag säga "att jag är, jag finns" jag kan känna, jag kan smaka, jag kan tänka jag kan se etc.  jag har alltid varit, jag är den jag är nu som jag var när jag var ung, ingenting har förändrats förutom att jag blivit äldre, men fortfarande densamma , därför existerar jag - existerar inte om jag vore en dröm, det vore för mig vara en illusion, en dröm, drömmar slår oftast inte in, är oftast falska .

Endast egna tankar

Bobby

[NeferNefer]
3/11/18, 8:44 AM
#5

Jag skulle kunna svara, men eftersom ni inte kan vara säkra på att jag faktiskt finns är det ingen mening med det 🤓😃

[broderbob]
3/11/18, 10:52 AM
#6

Jag är faktiskt säker på att du finns, liksom jag sagt "att jag är, jag finns", jag skriver här inne - det är inte någon illusion eller ande som gör det, vilket för mig skulle vara falskt en illusion för mig är inte sann, är oftast osann där något är dolt  som inte vill visa sig är ett mörker. (mina tankar)

Hälsningar

Bobby

Annons:
Upp till toppen
Annons: