Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Psykologi

"Hur vet vi att vi existerar?"

2018-02-01 19:12 #0 av: Magi-cat

Sinnena talar om det för oss. Eller...?

TED-Ed om detta intrikata ämne. Bara ca 2 min kort, men det är kanske onödigt att ägna mer tid än så åt frågan? Eller...? Glad

Som det står i en av kommentarerna:

"This video made my head hurt, therefore I am."

(Var snälla och skriv nedan när ni tänkt färdigt och löst gåtan.)

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-02-01 19:33 #1 av: mats08

Logiskt sett så är det uppenbara sanningen. Därför vet jag att jag existerar och behöver inte ens fundera på det. Livet är inte mer komplicerat än så, varken här eller någon annanstans i universum.

Anmäl
2018-02-01 20:05 #2 av: Magi-cat

#1 Tack för din synpunkt. Glad

Hoppas det kommer fler.

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-02-07 12:22 #3 av: Gronstedt

Det enkla svaret är: Det vet vi inte. 

Men eftersom det känns som att vi gör det, oavsett om det verkligen är vi som känner det, är det enklast att agera som om vi gjorde det, annars skulle det kännas som om det blev väldigt jobbigt.

Anmäl
2018-03-10 11:01 #4 av: [broderbob]

Om någon kunde ge ett entydigt svar på den frågan så hade den nog inte behövt ställas - liksom 1+1=2. Vi har vårt eget tankesätt och vem kan säga vad som är rätt eller fel, en tanke en teori. Detsamma är när man talar om sanning, vems sanning, är det 2 st eller mer  oberoende utav varandra som har konfirmerat samma sak..?

Frågorna kan bli många. Men om jag nu utgår från min ståndpunkt och hur jag ser på det så brukar jag säga "att jag är, jag finns" jag kan känna, jag kan smaka, jag kan tänka jag kan se etc.  jag har alltid varit, jag är den jag är nu som jag var när jag var ung, ingenting har förändrats förutom att jag blivit äldre, men fortfarande densamma , därför existerar jag - existerar inte om jag vore en dröm, det vore för mig vara en illusion, en dröm, drömmar slår oftast inte in, är oftast falska .

Endast egna tankar

Bobby  

Anmäl
2018-03-11 08:44 #5 av: NeferNefer

Jag skulle kunna svara, men eftersom ni inte kan vara säkra på att jag faktiskt finns är det ingen mening med det NördSkrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-03-11 10:52 #6 av: [broderbob]

Jag är faktiskt säker på att du finns, liksom jag sagt "att jag är, jag finns", jag skriver här inne - det är inte någon illusion eller ande som gör det, vilket för mig skulle vara falskt en illusion för mig är inte sann, är oftast osann där något är dolt  som inte vill visa sig är ett mörker. (mina tankar)

Hälsningar

Bobby

Anmäl