Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 449 ggr
Magi-cat
2/3/18, 8:59 AM

Mer empatisk av konst och humaniora?

Det är inte konstigt alls egentligen, hjärnan påverkas av allt vi gör och hjärnkopplingar stärks av det vi utövar.
Men hur stärker man empati? Genom att utöva det är väl ett uppenbart svar. Men också enligt ny forskning av att ägna sig åt det som utmärker människan och gör henne till något lite extra (i bästa fall), nämligen konst och humaniora!

I alla fall om man läser till läkare…(Och varför inte annars också!)

Söker man läkare någon gång är det inte alltid man har turen att träffa någon som visar empati, men de finns.
Som ett amerikanskt forskarlag visar, har medicinstudenter som ägnar tid åt konst och humaniora såsom skönlitteratur, musik eller teater, utvecklat personliga egenskaper som uppskattas hos läkare.

De visade sig vara mer empatiska, tålmodiga och bättre på att läsa av känslor. Ett annat plus var att de inte drabbades av utbrändhet lika lätt som de som inte ägnade sig åt konst och humaniora…

Resultaten baserar sig på en webbenkät som 739 studenter på fem olika läkarutbildningar i USA svarat på och har publicerats i Journal of General Internal Medicine.

Även i Sverige har ett medicinsk forskningsfält, medicinsk humaniora, börjat etableras. (Det låter mycket bra, tycker jag.)

"– Det är ingen revolution på gång när det gäller olika tillämpningar inom utbildningar eller vården, men fler och fler intresserar sig för området och det dyker upp alltmer både inom forskning och klinisk verksamhet, säger Elisabeth Punzi."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/konst-kan-gora-lakare-mer-empatiska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/3/18, 8:59 AM
#1

Något att tänka på för alla skolor och alla yrken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2/3/18, 10:54 AM
#2

Jag läste sammanfattningen i  Journal of General Internal Medicine.  och det finns en hel del funderingar kring hur resultatet ska användas.

En hel del av de markörer de har för brist på empati är också relaterade till stress och överbelastning så det hade varit intressant att jämföra resultatet med de som har en hobby vid sidan om sitt arbete och familj mot dom som inte har någon form av annan aktivitet och det skulle kunna vara från fysisk aktivitet tillmodellbygge och frimärkssamling och då inte bara humaniora sysselsättningar.

Känner inte riktigt att slutsatsen nödvändigtvis behöver vara den att endast humaniora gör människor empatiska däremot är det väl ganska uppenbart att ju stressade vi är desto större växer reptilhjärnan till sig och det brukar inte innebära en förstärkt empati om man säger så.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2/3/18, 10:59 AM
#3

#2 Det finns förstås många andra faktorer att ta hänsyn till. En webbenkät blir ju till att börja med lite subjektiv.

Men betydelsen av konst och humaniora är sorgligt underskattad och jag tycker det är bra att det "puffas" för detta ämnesområde. Jag tror att vi får se mer forskning där. 👍 Rent av det nya forskningsfältet "medicinsk humaniora"! Mycket spännande!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2/3/18, 11:16 AM
#4

Ja det ska bli spännande att se vad som kommer ut av den satsningen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: