Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 777 ggr
Lona
2/15/18, 2:57 PM

Hitta "glömda" minnen?

Det har säkerligen tagits upp här tidigare, men jag kom att tänka på en grej när jag skrev i ett annat forum.
Hur är det med inlärda fakta, som tex olika fågelarter i det här fallet, och som man har glömt bort? Eller, för den delen, främmande språk som man inte använt på ett tag?
Finns de kvar därinne i hjärnan så att det på något sätt skulle kunna gå att plocka fram dem?
Att fragment av dem finns kvar är väl ganska uppenbart, när man blir presenterad för samma fakta igen så trillar det på plats betydligt lättare än när man först lärde sig det.
Men hur intakta minnen skulle man kunna få fram? Och vid vilken ålder har de störst förmåga att "fästa ordentligt" i hjärnan?

Rena fakta borde vara mindre komplicerade att plocka fram än mer luddiga "upplevda" minnen, där man minns en speciell situation - där har man ju ofta använt alla sinnena på ett annat sätt? Kanske tom lagras på ett annat ställe i hjärnan?

@Magi-cat, har du koll?😊

     //Lonaa som funderar…🤔😛😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Magi-cat
2/15/18, 4:04 PM
#1

#0 Många intressanta vinklar och vrår där! 🙂

Helt kort så är minnet inte som en inspelning som kan tas fram och spelas upp, utan minnen förändras med vad vi upplever senare under livet.

Kanske kan den här tråden vara intressant så länge, om bortträngda minnen, som är omdiskuterade, kan man säga: 

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/5688ddfe8e0e747561001a15-finns-borttrangda-minnen

En till:

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/56796e2ece12c461f70026d4-minnesspar-i-hjarnan-unika-for-varje-individ

Och en som ser saken på ett annat sätt:

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/566c1bc1ce12c42c7d000178-minnet-ar-ickefysiskt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2/15/18, 4:32 PM
#2

Brukar titta på den engelska serien "Kanaler, båtar och kärlek" på Kunskapskanalen, där det äkta paret Prunella Scales och Timothy West reser på kanaler i olika delar av världen.

Prunella har Alzheimers och nu i senaste avsnittet så sa hennes make att hon glömmer väldigt mycket från nutiden (inspelat hösten 2016), men hon kommer ihåg tusentals repliker från Shakespeares pjäser.

Tror inte att hon använder dessa replikerna dagligen, men i det här avsnittet var de på väg till Stratford-upon-Avon för att fira 400-årsjubileet av Shakespears död och då dök det upp det ena citatet efter det andra.

Så någonstans lagras de gamla minnena, men man behöver nog något som triggar igång dem för att de ska "komma upp till ytan".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2/15/18, 5:15 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: