Annons:
Etikettövrigt
Läst 609 ggr
Lona
2/23/18, 1:04 PM

Meningsfull vardag för äldre <3

Det kanske inte är klockrent för Hjärnan.ifokus men vi diskuterar ju mycket Alzheimers, demens och åldrande här. Tycker att den här filmen säger så mycket. Tänk med vilka små(!) medel man kan höja livskvalitén för de äldre på många sätt! De får närhet, värme, innehåll i livet, känner sig behövda… Självklart är det otroligt viktigt med ”ren” forskning också men de här metoderna tål att utvecklas här och nu! <3 https://www.facebook.com/TheHappinessHeroes/videos/960096940822953/ (Hoppas att länken funkar!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Emo
2/23/18, 1:49 PM
#1

Gick tyvärr inte att se det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2/23/18, 2:35 PM
#2

Så himla fint med djur och dessa äldre människor som måste känna sig så behövda och jag blir nästan avundsjuk😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2/23/18, 2:58 PM
#3

#1, Äsch då! Jag vet inte hur man kan ändra så att alla kan se? Admin/medarbetare, hilfe!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2/24/18, 8:02 AM
#4

Länken fungerar bara om man har facebook.

Men jag hittade den här:


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/24/18, 8:04 AM
#5

HÄR är den! ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/24/18, 8:10 AM
#6

Det är sååå viktigt med länken mellan katter och gamla och man ser riktigt hur mycket det betyder! Det är både beröringen (som definitivt påverkar hjärnan), någon att pyssla om, gensvaret de får av djuren och mycket mer!

Jag önskar så att det vore vanligare med katter på äldreboenden…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2/24/18, 8:13 AM
#7

Jag har gjort mängder med "hembesök" på äldreboenden runtomkring då jag arbetade i en forskargrupp och det var ett och annat boende som hade djur.

Vanligast var naturligtvis akvariefiskar😉 men även en del katter och hundar har jag stött på. Hundarna ägdes av någon i personalen medan katterna bodde på boendet.

Kattungar däremot har jag aldrig stött på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2/24/18, 8:13 AM
#8

En annan katthistoria på temat meningsfull vardag för äldre. ❤️

Kkatten Ove först räddades först av Kattkommando Syd. Han hade haft ett hårt liv och sannolikt blivit misshandlad.

Personalen på äldreboendet kände till att katter kan ha positiva effekter på de gamla och bestämde sig för att ta hand om Ove när han tillfrisknat hos Kattkommando Syd. Ove är både social och lugn och passar perfekt.

De som bor på det här boendet har minnessvårigheter men Ove är bra för dem. De frågar efter Ove och hans närvaro verkar lugnande.

En kvinna som annars har svårt att kommunicera pratar obehindrat och kan bygga meningar när hon pratar med katten Ove.

"Demens kan också ge ökad oro och nedstämdhet och här har Ove haft en viktig del. Mycket forskning visar på att djur i vården ökar boendes välmående…"

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/en-katt-som-heter-ove-gor-gamla-glada?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160913%3Aen-katt-som-heter-ove-gor-gamla-glada%3Anyh


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2/24/18, 10:04 AM
#9

Tack för en fin film. Kul att se även om det är en mycket gammal kunskap att djur är bra för måendet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lona
2/24/18, 10:46 AM
#10

När mina morföräldrar bodde på äldreboende var det alltid uppskattat även av de övriga att mina hundar hälsade på. (Och faktiskt så var det nästan att jag undrade om mormor blev gladast för att hundarna kom, inte deras medföljande matte! ;-D )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2/24/18, 10:51 AM
#11

#10 Djuren har verkligen en  positiv inverkan. 🙂

Vad bra att du tog med dina hundar, det var säkert till stor glädje för din mormor och de andra! 🐶🌺

En anhörig till mig hade en "låtsaskatt" i fotänden på sin säng. 😢 Jag önskar så att det hade varit en riktig.❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2/24/18, 10:52 AM
#12

Sedan får man inte glömma gamla människor är precis som alla andra. Det finns faktiskt de som inte gillar djur eller till och med är lite rädda så man får vara varsam.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2/24/18, 9:41 PM
#13

Därför är det bra med djur i vården:

"Forskning visar på vilka positiva effekter umgänget med husdjur har. Bland annat det att blodtrycket och kolesterolvärdet sänks. Vid beröring frigörs lugn och ro hormonet Oxytocin, som verkar ångestdämpande och smärtlindrande. Stresshormonet cortisol kan sjunka, vilket då kan leda till att både näringsupptag och läkningsförmåga förbättras. Men det viktigaste av allt är att vi märkt en stor skillnad i livskvaliteten för brukarna."

http://www.demenscentrum.se/Arbeta-med-demens/Metoder-och-arbetssatt/Djur-i-varden/Terapihundar-i-Karlskrona-kommun/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: