Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 984 ggr
Magi-cat
2018-03-02 10:22

Blandar du ihop dina barns namn?

Brukar du kalla barnen för syskonets namn? Eller t.o.m. hundens? Lugn, du är inte förvirrad eller så, det har bara med hjärnans minnesinlagring att göra.

Fenomenet kallas "misnaming". 

Enligt vad forskning vid Duke University i USA är fenomenet ganska vanligt. 
Det lär beror på att hjärnan placerar namn som tillhör samma grupp i samma "fack" vid minnesinlagringen.
Vid stress är det då vanligt att fel namn poppar upp.

Vad som förvånade forskarna var att även hundens namn poppade upp på fel ställen. Men hunden är en familjemedlem, så varför inte?

Enligt uppgift blandade däremot föräldrarna i undersökningen inte ihop barnens namn med familjekattens. 

Vidare blandas förstås namn som låter lika lättare ihop än de som låter väldigt olika. 

Tydligen kan föräldern kalla dottern för sonens namn, så kön eller utseende spelar ingen roll.

http://nukunskap.se/barns-namn-forvaxlas-med-hundens/

https://www.expressen.se/omtalat/livet/nej-de-ar-inte-bara-forvirrade--darfor-kallar-dina-foraldrar-dig-for-dina-sysk/

Har ni någon erfarenhet av detta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
2018-03-02 10:40
#1

I vår familj har namnproblemet tagits ett snäpp till .Vår Ida är numera en Emil.

Namnbytet var inga större problem men benämningen hon/han är svårare att komma ihåg. Nämner Emil ofta vid hon.

Men det går bättre och bättre att säga rätt.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-03-02 10:42
#2

#1 I det fallet låter det mer som en vana än direkt misnaming

Bra att det verkar gå bra. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2018-03-02 10:45
#3

#2 Kan så vara.

Stolt ägare till fem La permer

vallhund
2018-03-02 11:22
#4

Jag flyttade hem till min vuxna son för att hjälpa honom med två små barn. jag kallade båda för fel namn flera gånger.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2018-03-02 11:37
#5

#4 Se där! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-03-03 08:53
#6

Vi har ju bara en son så där kommer jag undan😉

Däremot våra katter….där är det svårare och jag blandar ihop hela tiden men det gör min man också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Niklas
2018-03-03 09:06
#7

Jag tror inte att jag har sagt fel. Däremot blandar pappa alltid ihop mig och ett av sina bonusbarn. Det är nog som du skriver, att vi ligger i samma fack. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

aneri
2018-03-03 09:55
#8

Jag blandar ihop några av mina hundars  namn ibland fast de bara är fem. Men i skolan där jag varje år hade cirka trehundra olika namn att minnas blandade jag aldrig ihop namnen på eleverna.

Denna kommentar har tagits bort.
Lona
2018-03-05 22:58
#10

Hehe, jag har blandat ihop hundarnas och hästens namn. Det lite lustiga är att om jag säger fel hunds namn så vet ändå ”rätt” hund att det är den jag menar - råkar jag däremot blanda ihop hästens namn med ett av hundnamnen så blir samtliga totalt förvirrade. :-) Intressant det där, i synnerhet min mormor och hennes syster blandade alltid ihop sina barns, brandvarnare och syskonbarns namn - ofta rörde de även ihop mina hundar med övriga släkten :-D.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
2018-03-06 07:26
#12

Brandvarnare, det var en ny variant.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lona
2018-03-06 15:39
#13

#12, Ooops, autocorrect! ;-D Det ska givetvis stå ”barnbarn” i #11, inte ”brandvarnare”.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Niklas
2018-03-06 16:27
#14

:-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2018-03-06 21:20
#15

#13 😂

Å jag som kände att jag skulle få tänka till ordentligt för att riktigt förstå hur hjärnan kan stoppa in "brandvarnaren" och barnen i samma fack! 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2018-03-06 21:23
#16

#15, De tjuter lika högt…?😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-03-07 07:23
#17

😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scintilla
2018-03-15 14:11
#18

#0 Min mor gör exakt det där. 😃

Magi-cat
2018-03-15 14:26
#19

#18 Hon är alltså inte ensam om det. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-02-11 19:19
#20

Jag brukar "missnamna" .😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maleficum
2020-02-11 22:00
#21

Hänt under hela min uppväxt, även om det ofta kommit i form av SarCelElias eller liknande när början av typ allas namn först rabblas upp innan rätt namn kommer fram :P

Själv har jag ibland sagt fel namn mellan djuren (främst kaniner och hundar) och både jag och mamma har råkat säga vår förra hunds namn till vår nya hund (båda svarta). Och har nån gång råkat säga min förra kanins namn till min nuvarande (trots att det var flera år sen min förra dog).

Och min kompis sa ofta hundens namn till sin son och sonens namn till hunden (Mio och Fjant så inte så lika ändå).

Sen blandar jag ibland ihop fåglarnas namn men det är nog mest för att några av dem är väldigt lika (tex är två stycken helvita).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
2020-02-11 22:01
#22

Skönt att det finns fler som blandar. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Namiko
2020-02-17 17:16
#23

Min mamma gör det hela tiden. Jag är yngst i familjen och när mina systrar flyttat hemifrån så slutade hon blanda ihop mitt namn med deras och kallade mig istället vid pappas namn. Det händer fortfarande då och då när jag hälsar på. För ett år sedan skaffade dom en valp och gav honom namnet Dexter. Min hund heter Teffex och hon byter namn på hundarna säkert 75% av gångerna när vi pratar :P

För mig hände det jättemycket när jag skaffade min kanin. Jag kallade honom vid min kompis hunds namn jätteofta, trots att jag aldrig ens träffat hunden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: