Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Maximera hjärnan; klurigheter

Rund grej går genom mindre fyrkantigt hål?

2018-03-11 08:15 #0 av: Magi-cat

Alltså: Hur får man en rund skiva igenom ett lite mindre fyrkantigt hål? Matematikern  Tadashi Tokieda vid Stanford University visar...

(Och nej, jag säger det med en gång: Svaret är inte någonting med silvertejp, den här gången. Nörd)

Se först på bilden överst i länken. Det ser helt omöjligt ut, eller hur?

Det är alltså inget fusk, utan här avslöjas hemligheten:

"“I’m willing to give away the secret for free on this occasion,” Tokieda says. “It has to do with the intrinsic, or inner dimension, of this piece of paper, which is two dimensions, and the fact that this sheet evolves, or flourishes, in the ambient three dimensional space. There is some elbow room, there is some ambient space.”

Ahhh, well I’m glad that’s cleared up!"

Eh...ja...

Fenomenet har alltså att göra med att så länge papperet är i två dimensioner går inte den runda skivan igenom. Den fastnar. Men genom att vika papperet till tre dimensioner blir hålet större så skivan kan passera igenom.

"“This is all possible because when we do this maneuver, you’re allowing the whole thing to come out into 3D and then come back down [into 2D],” Tokieda continues. “This fact that you can escape into the ambient third dimension and come back in... gives you this.”"

Se det lilla klippet i länken!

http://www.iflscience.com/editors-blog/watch-as-this-mathematician-does-the-seemingly-impossible/

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-03-11 08:41 #1 av: [NeferNefer]

Nä ... jag har sett det två gånger och fattar fortfarande inte. Jag måste nog prova själv om jag ska förstå. Eller dricka kaffe så min hjärna vaknar.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-03-11 08:58 #2 av: Magi-cat

Berätta sen. Glad

Intressant det där med det dimensionella...

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-03-11 09:08 #3 av: landsbygdsbo

Hållet är väl inte längre en mindre kvadrat,  Han gör ju om det till en rektangel med en långsida längre än cirkelns bredd...fusk.

Anmäl
2018-03-11 09:25 #4 av: Pyttelite

Försök att göra det med en spånskiva.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-03-11 16:18 #5 av: landsbygdsbo

#4 exakt det går inte utan att ändra förutsättningarna...

Anmäl
2018-03-13 19:31 #6 av: morten.dynamite

Ahh smart tänkt.

Hmm rolig Firmware Version i filmen Cool

Anmäl