Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1128 ggr
Magi-cat
2018-03-11 08:15

Rund grej går genom mindre fyrkantigt hål?

Alltså: Hur får man en rund skiva igenom ett lite mindre fyrkantigt hål? Matematikern  Tadashi Tokieda vid Stanford University visar…

(Och nej, jag säger det med en gång: Svaret är inte någonting med silvertejp, den här gången. 🤓)

Se först på bilden överst i länken. Det ser helt omöjligt ut, eller hur?

Det är alltså inget fusk, utan här avslöjas hemligheten:

"“I’m willing to give away the secret for free on this occasion,” Tokieda says. “It has to do with the intrinsic, or inner dimension, of this piece of paper, which is two dimensions, and the fact that this sheet evolves, or flourishes, in the ambient three dimensional space. There is some elbow room, there is some ambient space.”

Ahhh, well I’m glad that’s cleared up!"

Eh…ja…

Fenomenet har alltså att göra med att så länge papperet är i två dimensioner går inte den runda skivan igenom. Den fastnar. Men genom att vika papperet till tre dimensioner blir hålet större så skivan kan passera igenom.

"“This is all possible because when we do this maneuver, you’re allowing the whole thing to come out into 3D and then come back down [into 2D],” Tokieda continues. “This fact that you can escape into the ambient third dimension and come back in… gives you this.”"

Se det lilla klippet i länken!

http://www.iflscience.com/editors-blog/watch-as-this-mathematician-does-the-seemingly-impossible/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-03-11 08:41
#1

Nä … jag har sett det två gånger och fattar fortfarande inte. Jag måste nog prova själv om jag ska förstå. Eller dricka kaffe så min hjärna vaknar.

Magi-cat
2018-03-11 08:58
#2

Berätta sen. 🙂

Intressant det där med det dimensionella…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2018-03-11 09:08
#3

Hållet är väl inte längre en mindre kvadrat,  Han gör ju om det till en rektangel med en långsida längre än cirkelns bredd…fusk.

Pyttelite
2018-03-11 09:25
#4

Försök att göra det med en spånskiva.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
2018-03-11 16:18
#5

#4 exakt det går inte utan att ändra förutsättningarna…

morten.dynamite
2018-03-13 19:31
#6

Ahh smart tänkt.

Hmm rolig Firmware Version i filmen 😎

Annons:
MariasKeramik
2019-02-23 14:15
#7

Smart uttänkt :)

Nån som känner till knepet med att göra ett hål genom en mindre kub, som är så stort att det går att trä en större kub  igenom hålet?  Båda kuberna skulle kunna vara i tex trä. Inget "fusk" med töjbara material eller liknande alltså. Jag vet inte om det här problemet kallas nåt särskilt,  och jag kan inte hitta några länkar. Kanske nån annan  vet?  Ni får väl klura lite, så  återkommer jag med en förklaring. :)

Med vänlig hälsning Maria

Upp till toppen
Annons: