Annons:
Etiketterbelöningssystemetberoenden
Läst 1607 ggr
Magi-cat
3/15/18, 12:48 PM

Vänlighet är bra för hjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi är sociala varelser och att vi mår gott av vänlighet är verkligen inget nytt.

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/56da9f7e8e0e7457960000fa-den-varma-och-sociala-manniskan

Eftersom hjärnan är plastisk och formas hela tiden, är vänlighet något som sätter spår.

Men finns det speciella områden i hjärnan som är extra aktiva när vi erfar vänlighet?

Ja, enligt forskning (vid bl.a. University of Oxford och University College of London) finns det områden i hjärnan som är särskilt kopplade till just vänlighet. 

I försöket fick en grupp fp medan de var övervakade via magnetkamera fokusera på  symboler. 
Försöket gick ut på att de skulle värdera vilka symboler som var bra enbart för dem själva och vilka som även kunde hjälpa andra.

När fp upptäckte symbolen som hjälpe andra aktiverades främre gördelvindlingen, eller Gyrus cinguli, i hjärnan. Detta område kan alltså vara en central punkt vid vänlighet, medmänsklighet.

(Det bör understrykas att hela hjärnan är involverad, men att vissa områden lyser upp extra vid mätningen.)

Vidare refererar artikeln till Richard Davidsons förskning om medmänsklighet. Medmänsklighet är inte bara något som finns, det kan läras in. När det inlärs, kan också cerebrala förändringar dokumenteras.

Vänlighet och ömhet ökar också välmåendet, vilket låter som helt rimligt… 

https://utforskasinnet.se/vanlighet-ar-bra-for-hjarnan-enligt-studier/

Att Gyrus cinguli är extra viktigt låter inte helt orimligt, med tanke på att det området drabbas vid olika funktionsstörningar som även kan inverka på förmågan att uppleva vänlighet.

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Scintilla
3/15/18, 1:22 PM
#1

Vad kul! Jag älskar att vara vänlig och uppmuntrande! :D

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
6/20/18, 5:44 PM
#3

❤️🙂

Magi-cat
9/11/19, 11:05 AM
#4

Eftersom frågan om att hjälpa varandra kom upp på en annan sajt, puttar jag upp några inlägg om vad hjärnan säger om saken. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: