Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1867 ggr
Magi-cat
2018-03-16 07:00

Det epigenetiska arvet

Att hälsan påverkas av både arv och miljö är känt sedan länge.

Enligt ny finländsk forskning som, om den bekräftas, är revolutionerande påverkas hälsan även av föräldrarnas och mor- och farföräldrars etc livsstil! Det kallas det epigenetiska arvet.

Forskning på transgenerationell nedärvning är helt ny. Att  djur som utsätts för stress, tobaksrök och miljögifter  får påverkan på deras avkommors hälsa har tidigare varit känt, men hur det är hos människor har återstått att visa.

Undersökningen har arbetat med 13 000 personer från 1980 och framåt i tre generationer. Om forskningshypotesen visar sig stämma får vi veta först 2020. 

Intressant är om man kan visa att populationer anpassar sig till förändringar i miljön. Man vet att djur gör det. Ändrar man syrehalten i en vattentank med fiskar så föds snart i följande generationer fiskar med sådana gälar som anpassat sig till en miljö med mindre syre.
Genom epigenetisk nedärvning förs så egenskaperna över till nästa generation, och nästa…
Adaptationen sker i könscellerna.

"En kvinna slutar röka och dricka alkohol så fort hon funderar på att bli gravid eller senast då hon väntar barn, dels för att hon själv vet det och dels för att samhället tycker att hon borde sluta.

– Vår teori är att anlag kan föras över till nästa generation med spermier. Om det stämmer så borde män sluta röka och dricka vid tiden då de ska skaffa barn, för annars kan hans blivande barn påverkas negativt."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/19/unik-finlandsk-forskning-soker-samband-mellan-foraldrarnas-levnadsvanor-och


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
2018-03-16 08:35
#1

Sååå fascinerande! Och på sätt och vis lite skrämmande…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-03-16 08:46
#2

Visst är det! Nytt, viktigt och spännande! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[broderbob]
2018-03-16 12:18
#3

Jätte bra - fast jag hade lite svårt att förstå vad Epigenitik var så jag var tvungen att söka på det för att få ihop det hela - var inte riktigt vaken…….😐

Hälsningar

Bobby

[broderbob]
2018-03-16 12:22
#4

Måste vara mer vaken när jag läser detta, då brukar kaffe göra gott…….🙂

Hälsningar

Bobby

Pyttelite
2018-03-17 08:27
#5

Jag förstår tyvärr inte. Hur kan man på tre generationer sluta sig till förändringar i arvsmassan genom dessa tester? När det gäller alkohol och då specifikt vin finns det klara studier över att måttlig konsumtion främjar hjärthälsan. Om vi pratar om rökning så skulle man då se förändringar på kommande generationer och genförändringar så snabbt och dessa förändringar skulle statistiskt kunna visas? Borde inte vi sett detta tidigare isåfall? Vad är det som mäts och hur? Jag måste missat något i upplägget.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-17 09:23
#6

Jag skrev nu ett litet lexikoninlägg om Epigenetik. Hoppas det underlättar. Risken när man ska skriva något enkelt är att det blir så enkelt att det blir krångligt. 🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2018-03-17 09:36
#7

Tyvärr inte. Jag läste dom innan jag kommenterade. Det är möjligt att det är en journalistisk vinkling eller ett förenklat sätt att förklara av forskarna som används i den refererade artikeln här. Jag uppfattar det så att om båda föräldrarna regelbundet druckit vin innan barnets tillblivelse har detta effekt generationer framöver och då till det negativa. Jag tror inte på det. Det finns länder som har en måttlig vinkonsumtion och som har mycket goda hälsovärden där man bl.a. pekar på vinkonsumtion som en bidragande orsak. Det är mer komplicerat än så. Varför skulle man i Finland kunna påvisas detta på tre generationer? Att vinkonsumtion degenererar den genetiska hälsan - för studien presenteras inte som att man ska hitta positiva effekter av att både mor och far druckit vin.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[broderbob]
2018-03-17 10:59
#8

Jag brukar säga till mig själv, sedan många år tillbaks och vet att det inte är något nytt ”Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag vet”, jag måste då fråga och ta reda på hur det ligger till - det var på grund av det som jag tidigare skrev "Måste vara mer vaken när jag läser detta, då brukar kaffe göra gott…..#6#" Jag håller med dig, att enklare man gör är risken stor att det allt svårare det blir

Hälsningar

Bobby

Pyttelite
2018-03-17 11:09
#9

Om det nu finns en så stark koppling till arvet som inte är genetiskt synligt och inte knutet till miljö varför då sluta röka om ens föräldrar rökt? Det osynliga arvet slår ju ändå igenom? Vi kommer snabbt ner till sociologiska faktorer med den här typen av forskning. Vissa företeelser är kopplad till ekonomi och miljö. Om forskningen kommer fram till att det är genetiska samband finns det obehagliga tankar knutna till resultatet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-17 11:28
#10

#9 Nu var du väl ändå lite för snabb och vidlyftig i slutsatserna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-17 11:47
#11

Nej, inte med den information jag hittar i artikeln avseende ärftlighet och teorier om det. Nu handlar det inte som tidigare att fostret får skador om mamman exponeras av ”gifter” nu handlar det om att visa att om tidigare generationer varit exponerade av ”gifter” kan fostret bli skadat. Själva genförändringen syns inte i genotypen men i fenotypen. Vanligtvis har man väl sagt att processen är reversibel men så är inte antagandet i rapporten utan här vill man undersöka koppling till far- och morföräldrar. Dvs om din farfar rökt så har du fått genförändringar som inte syns i genotypen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-03-17 11:54
#12

För att kunna påvisa förekomst av ett epigenetiskt arv måste man titta på fjärde generationen innan man kan dra några slutsatser. Vilket då denna undersökning baserar sin forskning på.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-17 12:16
#13

#12 Du får skriva till dem det vederbör och framföra dina synpunkter.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2018-03-17 12:29
#14

Behöver inte det. Det finns mängder av akademiska rapporter och utredningar avseende sociologi, rastillhörighet och miljö på den amerikanska forskningsmarknaden och samtliga kopplade till Epigenetik. Ämnet i sig är inte nytt och de finska forskarna kommer säkert att använda även amerikanska källor i sin forskningsrapport - eller vad tror du?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-03-17 12:37
#15

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[broderbob]
2018-03-17 13:46
#16

#15# Jag läste lite om Maurizio Meloni och han säger själv att han är:

” I am a social theorist working on the historical, conceptual, and

political implications of the life sciences. I have held two EU Marie
Curie Fellowships, a Fulbright scholarship, and an Annual Membership
(2014–2015) at the Institute for Advanced Study, Princeton, USA. I
am the author of Political Biology: Science and Social Value in Human
Heredity from Eugenics to Epigenetics (Palgrave, 2016)"

Och samtidigt ” I am the author of Political Biology: Science and Social

Value in Human Heredity from Eugenics to Epigenetics (Palgrave, 2016).
Med ens blir det då helt nya frågor som reser sig

Vad menas då med (”Jag är författare till politisk biologi:Vetenskap och

socialt värde i mänsklig ärftlighet från eugenik till Epigenetik

(Palgrave, 2016).) Det låter märkligt för mig

Vad då för politisk biologi? Vad för vetenskap? Det låter inte

direkt objektivt för mig, snarare subjektivt - fast egen tanke

Hälsningar

Bobby

Pyttelite
2018-03-17 14:07
#17

Jag länkade till en populistisk artikel för att  det skulle bli enklare att läsa. Det finns tonvis av artiklar i ämnet sedan 2000-talet så det är inget nytt.

Jag förstår inte din frågeställning. Det finns många forskningsenheter som pysslar med tvärvetenskaplig forskning som detta ämne handlar om.  I det här fallet handlar det om sociologi och statsvetenskap/kunskap (Politics science) i kombination med biologi.

Vad är problemet - att det han skriver och de referenser han använder är felaktiga eller har han inte en tillräckligt god akademisk bakgrund för sina uttalanden?

Var det rasbiologiernas fel att man tillämpade en viss politik eller ligger ansvaret endast hos politiker och makthavare? Vad händer nu om det går att säkerställa att arvet på ett helt annat sätt påverkar vår hälsa?

Många som arbetar med forskning inom Epigenetik tycker att de inte har något etiskt ansvar alltså kommer frågeställningar upp inom andra forskningsdiscipliner - är det konstigt?

Jag inser bara hur man kan missbruka kunskapen och jag är inte ensam.

https://www.palgrave.com/us/book/9781137377715

https://www.sheffield.ac.uk/socstudies/staff/staff-profiles/maurizio-meloni

Några forskningsrapporter i ämnet av andra forskare:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1474474014555659

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3034450/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-17 14:23
#18

#14 Jag "tror" absolut ingenting, inte heller har jag något intresse av att vare sig försvara eller förkasta något på så litet underlag. 

Hittills har EU beviljat 2,5 milj euro till den här kortfattat beskrivna finländska forskningen.
Om du kan visa att "mängder av akademiska rapporter och utredningar" redan innehåller all information som behövs i ämnet och att den nya forskningen således är oönskad eller åtminstone obehövlig, så föreslår jag att du skickar en protest till Åbo Universitet och EU innan ännu mer anslag beviljas.

Du säger också att ämnet inte är något nytt. Det beror naturligtvis på vad man menar med nytt
I artikeln från KI (från 2009) som jag länkar till kallas Epigenetik ett nytt område och man talar om ett paradigmskifte från 1990-talet.
Det beror förstås på vad man menar med nytt, men att finna en gräns för vad som kan kallas nytt är nog inte så intressant i sammanhanget.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-03-17 14:46
#19

#18 Jag förstår inte ditt personangrepp. Du publicerar information om en pågående vetenskaplig studie och jag konstaterade att kunskapen, om den är sann kan användas på annat sätt - vilket tydligen fler än jag kommit fram till - betydligt tidigare än jag med tanke på redan publicerade rapporter.

Epigenetik är ett begrepp som har definierats på olika sätt och historiskt har det använts för att beskriva det som inte kunnat förklaras av genetik. Enligt Conrad Waddington, som anses ha myntat uttrycket (1942), syftade Epigenetik till hur genotypen ger upphov till fenotypen.

Visserligen från Wikipedia men C.H. Waddington är ingen "hitte-på"-person utan han har funnits.

Ursprunget till det underlag som finns i Finland har inte skapats utifrån  epigenetisk forskning om jag läser rätt utan man använder data från tidigare forskningsserier avseende andra studier och man har finansierat fortsättningen genom att koppla detta till epigenetisk forskning.

Forskning i ämnet och studier har bedrivits under lång tid på andra ställen i världen och man har som jag tidigare nämnt kopplat det till både sociologiska och biologiska faktorer så som etnicitet.

Det innebär inte att den studie som pågår i Finland är vare sig onödig eller ovetenskaplig bara att ämnet är inte nytt i sig eller teorierna eller ens informationen som finns i inslaget. 

Vilka grunder EU har beviljat forskningsmedel på har jag ingen aning om och jag inser inte varför jag ska protestera mot de anslag som beviljats. Det är väl mycket vanligt att man kör parallella studier världen över.

Vad jag skrivit är att forskning i ämnet återigen inte är ny och att det finns en obehaglig känsla när det gäller den här typen av forskning framförallt hur den kommer att användas eller hur den kommer att misstolkas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-03-17 15:19
#20

#19 Personangrepp? Beklagar om du uppfattar det så. Det var i alla fall inte min avsikt.

Huruvida forskningen är ny eller inte ny kan uppenbarligen tolkas och värderas olika och vi lär inte komma längre med det här.
Om begreppet myntades ett visst år, betyder det inte att det så att säga "slagit igenom" och kommit till uttryck förrän betydligt senare. Ett fenomen som inte är helt ovanligt inom vetenskapen.

Hur forskning kommer att användas är tyvärr något som vi kan hysa farhågor om oavsett vad det gäller. Det beror i så fall på annat än själva forskningen, som kan användas fel oavsett hur klanderfritt objektiv den än är.
Den kan användas rätt också. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2018-03-17 15:53
#21

#20 Tar tillbaka kommentaren om personangrepp den var onödig - ber om ursäkt!

Just forskning avseende rökning, alkohol och gifter i kombination med Epigenetik är gjord tidigare och det är bla därför man börjat diskutera hur resultatet kan komma att användas.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajmg.b.31109/full

https://academic.oup.com/aje/article/178/1/84/109214

https://genomebiology.biomedcentral.com/articles/10.1186/gb-2012-13-6-246

Osv. 

Hur forskningen kommer att användas är ett etiskt problem lika mycket för forskarna som för oss medborgare - det kommer vi inte ifrån - tyvärr.

Ber om ursäkt igen för dum kommentar!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: