Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 480 ggr
[broderbob]
3/17/18, 2:32 PM

Mekanismer bakom sjukdomar - Parkinson - Alzheimer

Hej! Jag har hittat några intressanta artiklar som jag tänkte att de kan vara utav intresse

Hälsningar

Bobby

Mekanismerna bakom sjukdomar som Parkinson och Alzheimer är till stor del fortfarande en gåta. Ett problem för forskningen är att det inte går att ta ut nervceller ur hjärnan hos en patient utan att skada hjärnan, som man kan göra för att studera sjuka celler i andra organ, som blod- eller hudceller. Men nu har forskare i Lund utvecklat en metod för cellomvandling som drastiskt kan förändra förutsättningarna för forskningen och snabba på processen att förstå sjukdomarna i hjärnan.

http://www.lakemedelsvarlden.se/ny-metod-for-att-producera-sjuka-celler/

Samt:

Vilka är orsakerna till de viktigaste symtomen, och hur kan man på ett så tidigt stadium som möjligt avgöra om dåligt minne beror på begynnande Alzheimers?

Oskar Hansson är docent och överläkare vid Enheten för klinisk minnesforskning. Tillsammans med sina Medarbetare har han bl.a. utarbetat sätt att genom olika markörer i ryggvätskan kunna förutse vilka patienter som om 10-20 år kommer att få Alzheimers. Ett ryggvätskeprov är ganska enkelt och smärtfritt, och kan därför snart komma att ingå i den kliniska praktiken.

https://www.med.lu.se/nyheter/150921_oskar_hansson

Annons:
Magi-cat
3/17/18, 7:35 PM
#1

Tack för artiklarna, de verkar intressanta! Jag ska läsa dem senare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
3/17/18, 7:47 PM
#2

Jag är övertygad om att Parkinson har starka kopplingar till miljögifter och säkert även vissa former av Alzheimer.

Sedan är det inte entydiga sjukdomar utan har stora variationer mellan sig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[broderbob]
3/18/18, 11:58 AM
#3

#1 Jag tyckte artiklarna var väldigt intressanta så jag ville bara dela med mig så jag tyckte det vore lämpligt.

Hälsningar

Bobby

Upp till toppen
Annons: