Annons:
Etikettövrigt
Läst 1079 ggr
Magi-cat
3/24/18, 8:12 PM

Och nu är det sommartid!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite motsägelsefullt känns det  när snön ligger vit på taken, men vi går över till sommartid i natt. ☀️

Ämnet brukar engagera många, är det framåt eller bakåt, är det bra eller dåligt osv.

Kroppens inre klocka, den Cirkadianska rytmen, störs förstås när vi ställer om tiden.
Många kan känna det besvärligt att få en timme mindre sömn och ibland tar det ett tag att vänja sig, lite som fallet är vid jetlag. Andra vänjer sig snabbt.

Till nackdelarna hör enligt uppgift risk för sämre humör, koncentrationssvårigheter och ökad stress.

Enligt vissa rapporter ökar risken för hjärtinfarkt något vid övergången till sommartid. Varför vet man inte riktigt.

Till fördelarna måste räknas att vi får mer ljus på kvällarna…

http://iform.se/halsa/somn/det-gor-sommartid-mot-kroppen

bild från pixabay.com

Hur känns det för er? Ge-mig-min-sömn-tillbaka eller Äntligen-längre-kvällar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
3/24/18, 8:35 PM
#1

Tack för påminnelse, jag har nästan helt glömt bort det. 👍

Brukar annars inte ha några problem med att vänja mig och oftast tar det bara ett dygn så känns allt som vanligt. Tycker att det är trevligt att få lite längre kvällar. 🌛

DesK
3/24/18, 8:42 PM
#2

Jag älskar de ljusa kvällarna, skulle vilja ha sommartid året om. Tycker att det är så bra med de ljusa kvällarna, för mig är dagen slut, när det har blivit mörkt. En timme extra ljus på eftermiddagen, skulle glädja mig mycket. Att det är mörkt på morgnarna tycker jag är ett mindre problem, för då vet man ju att det ljusnar snart.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Grodan
3/24/18, 8:53 PM
#3

Vem bestämde att man ska ställa om klockan MITT I NATTEN???

knasigt😮


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DesK
3/24/18, 9:00 PM
#4

#3 Ja, vem gjorde det? Så jobbigt att knata upp mitt i natten och flytta mormors pendyl från vardagsrummet till matrummet, köksspisen från köket till uterummet, väckarklockorna från ett sovrum till ett annat sovrum och badrumsklockorna från badrummet till toan och tvättstugan! 😂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
3/24/18, 9:38 PM
#5

😃⏰


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: