Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Tumörer; skador

Vaken under hjärnoperationen?

2018-03-30 08:21 #0 av: Magi-cat

Vid en del avancerade hjärnoperationer är det en fördel om patienten är vaken. 
Men hur ställer sig människor till att vara vakna under en lång, svår operation?

De flesta svarar faktiskt positivt, enligt vad man funnit vid Helsingfors' Universitetssjukhus då 30 operationer av gliom utförts på vakna patienter.

Den uppenbara fördelen med en vaken patient är att operationen blir säkrare, då hen kan kommunicera under tiden och man kan mäta förmågan att reagera på tal.

Talförmågan testas genom att patienten får benämna föremålen på bilder som visas på en skärm under operationen.

Gliom är en aggressiv sjukdom går inte att bota helt, men kan bromsas. Överlevnaden har ökat de senaste tio åren.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/188191

Anmäl
2018-03-30 08:34 #1 av: Maria

Det är helt fantastiskt att man kan minimera skadorna med denna metod.

Men det borde väl också bero på var i hjärnan gliomet sitter om denna metod är lämplig?

/Maria

Anmäl
2018-03-30 08:36 #2 av: Aleya

Hade jag behövt operera hjärnan så hade jag velat vara vaken och veta vad som sker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-03-30 08:42 #3 av: MonicaLagerquist

Jag hade helt klart valt att få vara vaken.Har opererats ett antal gånger på olika ställen och de gånger jag varit vaken under op har känts bäst.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-03-30 08:43 #4 av: Magi-cat

#2, #3 Samma här! Gäller alla operationer!
Usch för att bli sövd och inte veta vad som händer...

Fast vi är olika förstås. En del vill just bara somna och inte veta något.

Anmäl
2018-03-30 08:44 #5 av: Magi-cat

#1 Kan tänka mig det. Och om det drar ut mycket på tiden kanske patienten kan vara vaken en del av tiden.

Anmäl
2018-03-30 08:45 #6 av: Maria

När jag gjorde min hjärnoperation så var jag sövd och man gick in från bakhuvudet så jag antar att jag legat på magen men jag låg på rygg när jag sövdes.

Min tumör satt mer eller mindre mitt i hjärnan vid hjärnstammen mellan lilla och stora hjärnan och jag var väldigt glad att jag var sövd.Glad

/Maria

Anmäl
2018-03-30 08:49 #7 av: Hera

jag hade valt att sövas om det gick. Hade fått panik av att veta att någon höll på i hjärnan.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-03-30 08:49 #8 av: Magi-cat

#6 Förstår dig. HjärtaKramas

Beror så klart mycket på hur och var den sitter om det är lämpligt att vara vaken eller inte.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.