Annons:
Etikettertumörerskador
Läst 2442 ggr
Magi-cat
2018-03-30 08:21

Vaken under hjärnoperationen?

Vid en del avancerade hjärnoperationer är det en fördel om patienten är vaken. 
Men hur ställer sig människor till att vara vakna under en lång, svår operation?

De flesta svarar faktiskt positivt, enligt vad man funnit vid Helsingfors' Universitetssjukhus då 30 operationer av Gliom utförts på vakna patienter.

Den uppenbara fördelen med en vaken patient är att operationen blir säkrare, då hen kan kommunicera under tiden och man kan mäta förmågan att reagera på tal.

Talförmågan testas genom att patienten får benämna föremålen på bilder som visas på en skärm under operationen.

Gliom är en aggressiv sjukdom går inte att bota helt, men kan bromsas. Överlevnaden har ökat de senaste tio åren.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/188191


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2018-03-30 08:34
#1

Det är helt fantastiskt att man kan minimera skadorna med denna metod.

Men det borde väl också bero på var i hjärnan gliomet sitter om denna metod är lämplig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2018-03-30 08:36
#2

Hade jag behövt operera hjärnan så hade jag velat vara vaken och veta vad som sker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
2018-03-30 08:42
#3

Jag hade helt klart valt att få vara vaken.Har opererats ett antal gånger på olika ställen och de gånger jag varit vaken under op har känts bäst.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-03-30 08:43
#4

#2, #3 Samma här! Gäller alla operationer!
Usch för att bli sövd och inte veta vad som händer…

Fast vi är olika förstås. En del vill just bara somna och inte veta något.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-03-30 08:44
#5

#1 Kan tänka mig det. Och om det drar ut mycket på tiden kanske patienten kan vara vaken en del av tiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-03-30 08:45
#6

När jag gjorde min hjärnoperation så var jag sövd och man gick in från bakhuvudet så jag antar att jag legat på magen men jag låg på rygg när jag sövdes.

Min tumör satt mer eller mindre mitt i hjärnan vid hjärnstammen mellan lilla och Stora hjärnan och jag var väldigt glad att jag var sövd.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2018-03-30 08:49
#7

jag hade valt att sövas om det gick. Hade fått panik av att veta att någon höll på i hjärnan.

Magi-cat
2018-03-30 08:49
#8

#6 Förstår dig. ❤️🤗

Beror så klart mycket på hur och var den sitter om det är lämpligt att vara vaken eller inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2018-04-02 12:36
#9

Ro hit med narkos, oavsett operation! (Såvida det inte är en pyttegrej som ska opereras.) Hade en lång diskussion med min syster efter senaste operationen eftersom jag valde narkos och inte ryggmärgsblockad - narkos är i de flesta lägen mer riskfyllt och hon tyckte att jag var totalt korkad…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: