Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Sinnen

Doft av vår?

2018-04-03 17:13 #0 av: Scintilla

Något jag har märkt är doften av vår.. Eller så är det helt enkelt kanske doften av "utomhus" jag känner. Eller solen?

Jag har varit ute på promenad med familjens hund och efteråt så låg vi båda på baksidan och tog det lugnt i solen ett tag. Jag läste lite bok och det var härligt. Lite sådär lagom mycket damm på altanen och himlen var nästan klarblå. Det blåste en del också.

Nu några timmar senare så känner jag den där lukten i hennes päls, lukten av vår, utomhus, som solen ger oss. Det är en fin lukt tycker jag. En doft av vår, sol och damm.

Har ni också en sån där speciell lukt ni känner ibland som kan göra er glada? Jag funderar på om det kanske är en doft som påminner mig om min barndom och att den därför är extra uppskattad?

Ibland när solen lyser på huset så luktar det också en speciellt doft som huset avger, kanske är det värmen i träet?

Anmäl
2018-04-03 17:21 #1 av: PuffBuck

Åh, ja! Har flera sådana. Lär missa några såhär på rak arm, men jag kan lista de jag kommer på. 

Känner verkligen igen det med lukten ifrån huset. Det är en väldigt härlig lukt.

• Början av vår! Solen, leran, gruset.
  • Sommar. Sol, blommor, gräs, träd, värme.
  • Sommarnatt. Lukten av blommorna blir intensiv och det är något väldigt speciellt med en ljummen sommarnatt.
  • Efter kraftigt regn. Det är blött ute, men solen håller sakta på att torka upp det. Just med detta las en teori om att det var bakterier som studsade upp när regnet slog i backen.
Anmäl
2018-04-03 17:33 #2 av: Farwuq

Det doftar redan vår här hos mig: https://www.vackertvader.se/lund/10d/yr-smhi

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-04-03 17:36 #3 av: Galaxy86

För mig är vår luktar rök typ valborg. Och vore. Luktar typ fuktig jord.

Anmäl
2018-04-03 18:47 #4 av: 134643

När det precis börjar regna en varm sommardag och doften av havet/saltvatten/tång Kär Sen älskar jag också lukten av källare och vissa garage, helt sjukt att tycka om det så mycket men jag hade lätt kunnat flytta in i en källare bara för luktens skull Skrattar

She needed a hero, so that's what she became. Medarbetare på tonåringarSkrattar

Anmäl
2018-04-04 07:56 #5 av: Magi-cat

Lukten går direkt till hjärnan, har vi t.o.m. en tråd om. Glad

Jag kände också lukten av vår härom dagen och det kändes...underbart. Som att livsandarna spirar efter dvala i vintermörker.

Jag hängde ut tvätt t.o.m. (halkade mig fram till torkställningen ute i skarsnön medan vårfåglarna kvittrade ihärdigt och uppmuntrande).
Men torkade gjorde den och sedan doftade den - vår....

De finns i trädgården nu, snödropparna, men bilden är från pixabay.com.

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-04-05 09:21 #6 av: Farwuq

Snödroppar, krokus och vintergäck har funnits länge nu.
Där emot börjar nu Scillan synas lite här och var.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-04-05 22:39 #7 av: Scintilla

#1 Ja verkligen! Har inte tänkt så mycket på hur sommarnätter doftar, ska känna efter lite nu i sommar och se hur det känns ;D

Och åh, det där med kraftigt regn så gillar jag inte den lukten så mycket faktiskt.. Men ljudet är najs! :D

#2 Känner mig lite avundsjuk faktiskt på det där vackra vädret! Underbart! Skrattar

#3 aa valborg är speciellt :D

#4 HjärtaHjärta haha vad random med källare! Har du haft en källare i ditt hem när du var liten?

#5 Ja men precis, det är helt fantastiskt och man blir så glad! Skrattar Underbart Hjärta

#6 Åh, har alltid undrat vad den blomman hette! Hjärta

Anmäl
2018-04-05 23:15 #8 av: 134643

#7 Jo lite random är det nog haha. Ingen källare hemma (tyvärr ;)), däremot så har mina morföräldrar en sommarstuga med en jordkällare, och det är nog faktiskt den bästa lukten jag någonsin känt. Så det kan komma därifrån haha. Har många bra minnen från den stugan, vi var alltid nere i källaren och hämtade hinkar, tråd och klädnypor innan vi gick ner till havet och fiskade krabbor :)

Idag luktade det vår ordentligt även här i England och jag håller verkligen med dig om att det doftar underbart!

She needed a hero, so that's what she became. Medarbetare på tonåringarSkrattar

Anmäl
2018-05-06 10:08 #9 av: Magi-cat

Blomma

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-05-06 10:41 #10 av: Maria

För mig så doftar våren damm. Det är soligt disigt och dammigt. Då är det vårGlad

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.