Annons:
Etikettsinnen
Läst 1765 ggr
Scintilla
2018-04-03 17:13

Doft av vår?

Något jag har märkt är doften av vår.. Eller så är det helt enkelt kanske doften av "utomhus" jag känner. Eller solen?

Jag har varit ute på promenad med familjens hund och efteråt så låg vi båda på baksidan och tog det lugnt i solen ett tag. Jag läste lite bok och det var härligt. Lite sådär lagom mycket damm på altanen och himlen var nästan klarblå. Det blåste en del också.

Nu några timmar senare så känner jag den där lukten i hennes päls, lukten av vår, utomhus, som solen ger oss. Det är en fin lukt tycker jag. En doft av vår, sol och damm.

Har ni också en sån där speciell lukt ni känner ibland som kan göra er glada? Jag funderar på om det kanske är en doft som påminner mig om min barndom och att den därför är extra uppskattad?

Ibland när solen lyser på huset så luktar det också en speciellt doft som huset avger, kanske är det värmen i träet?

Annons:
[AnimeV4]
2018-04-03 17:21
#1

Åh, ja! Har flera sådana. Lär missa några såhär på rak arm, men jag kan lista de jag kommer på. 

Känner verkligen igen det med lukten ifrån huset. Det är en väldigt härlig lukt.

  • Början av vår! Solen, leran, gruset.

  • Sommar. Sol, blommor, gräs, träd, värme.

  • Sommarnatt. Lukten av blommorna blir intensiv och det är något väldigt speciellt med en ljummen sommarnatt.

  • Efter kraftigt regn. Det är blött ute, men solen håller sakta på att torka upp det. Just med detta las en teori om att det var bakterier som studsade upp när regnet slog i backen.

Farwuq
2018-04-03 17:33
#2

Det doftar redan vår här hos mig: https://www.vackertvader.se/lund/10d/yr-smhi

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Galaxy86
2018-04-03 17:36
#3

För mig är vår luktar rök typ valborg. Och vore. Luktar typ fuktig jord.

Pokemon hundar och konst

[134643]
2018-04-03 18:47
#4

När det precis börjar regna en varm sommardag och doften av havet/saltvatten/tång 😍 Sen älskar jag också lukten av källare och vissa garage, helt sjukt att tycka om det så mycket men jag hade lätt kunnat flytta in i en källare bara för luktens skull 😃

Magi-cat
2018-04-04 07:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lukten går direkt till hjärnan, har vi t.o.m. en tråd om. 🙂

Jag kände också lukten av vår härom dagen och det kändes…underbart. Som att livsandarna spirar efter dvala i vintermörker.

Jag hängde ut tvätt t.o.m. (halkade mig fram till torkställningen ute i skarsnön medan vårfåglarna kvittrade ihärdigt och uppmuntrande).
Men torkade gjorde den och sedan doftade den - vår….

De finns i trädgården nu, snödropparna, men bilden är från pixabay.com.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2018-04-05 09:21
#6

Snödroppar, krokus och vintergäck har funnits länge nu.
Där emot börjar nu Scillan synas lite här och var.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Scintilla
2018-04-05 22:39
#7

#1 Ja verkligen! Har inte tänkt så mycket på hur sommarnätter doftar, ska känna efter lite nu i sommar och se hur det känns ;D

Och åh, det där med kraftigt regn så gillar jag inte den lukten så mycket faktiskt.. Men ljudet är najs! :D

#2 Känner mig lite avundsjuk faktiskt på det där vackra vädret! Underbart! 😃

#3 aa valborg är speciellt :D

#4 ❤️❤️ haha vad random med källare! Har du haft en källare i ditt hem när du var liten?

#5 Ja men precis, det är helt fantastiskt och man blir så glad! 😃 Underbart ❤️

#6 Åh, har alltid undrat vad den blomman hette! ❤️

[134643]
2018-04-05 23:15
#8

#7 Jo lite random är det nog haha. Ingen källare hemma (tyvärr ;)), däremot så har mina morföräldrar en sommarstuga med en jordkällare, och det är nog faktiskt den bästa lukten jag någonsin känt. Så det kan komma därifrån haha. Har många bra minnen från den stugan, vi var alltid nere i källaren och hämtade hinkar, tråd och klädnypor innan vi gick ner till havet och fiskade krabbor :) Idag luktade det vår ordentligt även här i England och jag håller verkligen med dig om att det doftar underbart!

Magi-cat
2018-05-06 10:08
#9

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-05-06 10:41
#10

För mig så doftar våren damm. Det är soligt disigt och dammigt. Då är det vår🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scintilla
2018-05-20 09:48
#11

#8 ❤️

#10 Från allt grus på vägarna? Håller med om att damm har en liten speciell touch. :)

Magi-cat
2020-04-28 08:48
#12

Känner ni doften av vår i år? 🙂🌼🌷


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-04-28 09:19
#13

Jag har inte varit ute så mycket men nu i helgen fanns det möjligen en liten doft😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2020-04-28 10:04
#14

#13 Nu efter regnet blir det säkert tydligare!☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2020-05-04 07:15
#15

Det doftar hägg, syren och andra blommor här i djupa södern.
Jag är ute så mycket jag bara kan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2021-04-27 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Trevlig vår och valborgshelg till er alla!

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: