Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2466 ggr
Magi-cat
2018-04-19 15:59

"Spela-död"-reflexen eller tonisk immobilitet

Intressant TED-lektion (ca 4 min) om djurens "spela-död"-reflex när fara hotar, en reflex som även vi har för att om möjligt överleva våldsamma situationer.

Många djur, från skalbaggar till däggdjur, fiskar, hajar och spindlar använder denna omedvetna överlevnadstaktik som kallas thanatosis eller tonisk immobilitet (TI). Hos vissa djur används reflexen för att fånga byten eller vid förökning.

"Playing possum" har blivit ett uttryck för simulering efter opossumens förmåga att spela död vid angrepp av djur som ser den som sin föda.
När djuret spelar död sjunker hjärtrytmen till nära hälften av normalt, andningen går ner till en tredjedel och kroppstemperaturen går ner med en halv grad upp till en timme efter föreställningen.
När rovdjuret avlägsnat sig piggnar den till och kilar iväg på nya öden och äventyr.

De flesta av de fysiologiska mekanismerna bakom "spela-död"-reflexen  finner vi alltså hos det Parasympatiska nervsystemet som kontrollerar de icke-viljestyrda signalerna.

Kroppens nivå av Dopamin spelar också en viktig roll. Skalbaggar med låga dopaminnivåer spelar död mer än de med höga.

Människor kan också "frysa" när de utsätts för våldsamma angrepp. Det är detta som gör att brottsoffer ibland blir passiva och inte verkar fly eller försvara sig. Det är helt enkelt ett sista försvar för att överleva!

Genom att studera djurs beteende har vi än en gång förstått oss själva bättre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
nypisnina
2018-04-19 18:19
#1

Jag blev så rädd en gång att det svartnade för ögonen. Jag svimmade inte men allt blev svart, som att alla lampor slocknade liksom. Är det också som en spela död reflex tro?

Magi-cat
2018-04-19 19:47
#2

#1 Det tror jag inte är samma sak. Kanske fick du snarare blodtrycksfall av chocken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nypisnina
2018-04-20 13:10
#3

#2 Det vet jag inte, jag rusade ifrån situationen i blindo och därefter kom synen tillbaka och jag fick (eller hade redan?)  en svår panikattack. Skitäckligt var det.

Magi-cat
2018-06-30 07:28
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: