Annons:
Etikettövrigt
Läst 1281 ggr
Magi-cat
5/6/18, 8:52 AM

Drabbad av vårtrötthet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta av oss i Norden längtar väl efter den ljusa årstiden med sol, värme och underbara ljusa kvällar. Många upplever nog också att de mår bättre vartefter ljuset återvänder.

Men inte alla. En del drabbas av en svårförklarad vårtrötthet utan, som man kan tycka, orsak.
Men vårtrötthet är en realitet. Ca 30 % av finländarna beräknas lida av vinterdepression i någon form, men vårtrötthet kan t.o.m. vara vanligare.
I Sverige beräknas ca 15 % av befolkningen drabbas av vårtrötthet. (Antar att mörkertalet kan vara stort. 😎🤓)

Orsaken till vårtrötthet är att det uppstår en obalans i kroppen när ljuset återvänder. Det går helt enkelt för snabbt för att vi ska hinna anpassa oss. Den biologiska klockan sackar efter!

Halten Melatonin som är sömnreglerande hänger inte med och serotoninhalten i hjärnan ökar. Den som är känslig sover inte tillräckligt, vilket i sig gör att man blir tröttare.

Vad finns det då för botemedel? Att försöka sova mer och bättre är ett…(Just det som kan vara svårt, alltså.😴)
Och att se tiden och ljuset an. Det blir nämligen bättre när kroppen vant sig! ☀️

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/03/kanner-du-dig-trott-och-nedstamd-trots-att-varen-antligen-ar-har-vartrottheten-ar

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/6/18, 8:54 AM
#1

Se även Cirkadianska rytmen om kroppsklockan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/6/18, 10:10 AM
#2

Undrar om D-vitamin kan hjälpa? ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: