Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1020 ggr
Magi-cat
2018-05-17 07:46

Varför glömmer vi?

Först får vi veta hur minnen bildas. Sedan följer varför vi inte kommer ihåg dem.

Kort TED-lektion (ca 4 min, lättförståelig engelska) om minnet och kampen för att behålla det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
autisticE
2018-05-23 11:16
#1

En bra grej för att komma ihåg nåt, vad somhelst, är att koppla det man vill komma ihåg/lära sig till nåt. Hjärnan gillar att associera saker, och det ska man ta nytta av om man vill minnas nåt. 

Ett  knep som jag har kommit på är te.x om man ska packa sin väska och inte vill vara orolig sen när man åker att man glömt nåt viktigt , typ sina mediciner, och för att slippa ''tvånget'' att man måste kolla i väskan flera gånger för att försäkra sig om att dom ligger där, så ska man göra/tänka nåt konstigt eller annorlunda  när man lägger ner medicinen i väskan! T.ex tänka på flygande hästar (haha ja, vad somhelst) och sen när du sitter i bilen och tänker ''la jag ner medicinen?'' då kommer du på direkt ''jag tänkte på flygande hästar när jag la ner den''

Magi-cat
2018-05-23 11:35
#2

#1 Tack för bra tips! Det kan vara bra att prova!

.

Jag brukar också fästa minnet med något konstigt ibland. 🙂För att komma ihåg att t.ex. hämta något ur kylskåpet i personalrummet innan jag går hem kan jag knyta ihop ärmarna på jackan eller något sådant. 😃
Eller för att komma ihåg att logga ut från en parkering kan jag knyta halsduken runt växelspaken på bilen. När jag sätter mig undrar jag varför i hela….halsduken sitter på detta konstiga vis. Då kommer jag på det! 😃

Detta knep fungerar dock inte för alla. Säger de. 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-05-25 13:49
#3

#1 Det ska jag försöka testa.

#2 Jag brukar flytta min ring som jag har på höger hand till vänster eftersom det känns så obekvämt. Då gäller det bara att komma ihåg varför jag flyttat ringen😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-05-25 14:19
#4

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: