Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 813 ggr
Magi-cat
5/20/18, 9:26 AM

Större hjärna med nyttig mat?

I en ny forskningsstudie har det visats att personer som äter nyttigt - med vilket i det här fallet menas grönsaker, frukt, nötter, mejeriprodukter, fullkorn och fisk samt lågt intag av socker - har en större hjärnvolym.

En större hjärnvolym är bra på äldre dagar, då det bidrar till att bibehålla kognitiva förmågor.

Forskarna undersökte över 4000 nederländare i åldern 45 år och uppåt. De som redan hade skador, demens eller kognitiv nedsättning sorterades bort. Försökspersoner fick själva fylla i en enkät där de rapporterade vad de ätit månaden innan. Därefter mättes hjärnvolymen med hjärnscanningsteknik.

Det framgår inte hur ofta försökspersonerna följdes upp under tiden mellan 2005 och 2015 då försöket pågick.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-personer-som-ater-nyttigt-har-storre-hjarnor

http://n.neurology.org/content/early/2018/05/16/WNL.0000000000005691


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/20/18, 10:56 AM
#1

Som alltid med sådana här studier säger de ingenting säkert om orsak och verkan. Är i själva verket personer med större hjärnvolym redan piggare och friskare och äter bättre?
Forskarna är dock säkra på sambandet att det är kosten som påverkar hjärnan, inte tvärtom, men ska undersöka det närmare.

Jag skulle också vilja veta om det är någon skillnad män/kvinnor, skillnad i utbildning etc.

Det är vidare svårt att särskilja exakt vad som är "nyttig mat". Inte minst kan uppfattningen om nyttigt skilja sig över tid, har vi sett. Finns det någon avgörande faktor?

Fisk är upptagen på den nyttiga sidan. Blir det någon skillnad för de som äter hälsosamt men utan fisk? Har i så fall Omega3 en avgörande betydelse?

Mejeriprodukter likaså. Blir det till det bättre eller sämre om man utesluter dem?

Är det i själva verket minskat sockerintag som är den viktigaste faktorn? Eller kött?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/20/18, 11:32 AM
#2

I en tidigare studie (2011) vid Oregon Health & Science University i USA finner man att "skräpmat krymper hjärnan".

Här nämns frukt, grönsaker och fisk som bra mat för hjärnan.

" Även om mycket av variationen i de kognitiva förmågorna berodde på faktorer som ålder och utbildning, kunde forskarna knyta näringsinnehållet i maten till att det motsvarade 17 procent av förmågan till tänkande och minne samt hela 37 procent till hur mycket hjärnan krympt."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/skrapmat-krymper-hjarnan-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
5/25/18, 1:53 PM
#3

Jag skulle nog vilja lägga fisken i kategorin dålig mat, med tanke på alla tungmetaller som finns i fisk numera. Tungmetaller är direkt skadligt för hjärnan vad jag förstår.

Jag vill också gärna veta mer om utbildningsnivåer, män/kvinnor - och så rökning. Ser de någon skillnad mellan rökare och icke-rökare? Alkohol också, skillnader mellan nykterister och de som gärna tar ett litet glas (eller flera) till maten (eller vid andra tillfällen)?

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Visst förstår jag att en studie förmodligen inte kan täcka alla, men samtidigt undrar jag hur rättvisande resultatet blir om vissa väldigt viktiga saker bara ignoreras. 

Men det är ändå intressant att maten påverkar så mycket. Ännu en sporre att äta mer hälsosamt 👍

Magi-cat
5/25/18, 2:19 PM
#4

#3 Precis. Håller med dig om att det är många parametrar att hålla reda på.

Är det tack vare fisken, eller trots fisken….F.n. är det, som du säger, högst tveksamt att räkna fisk till den nyttiga maten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
5/26/18, 8:34 AM
#5

Enligt många forskare (jag läste detta i Lasse Bergs bok Gryning över Kalahari) så började våra hjärnor utvecklas och växa rätt snabbt när vi tog oss från savannen ut mot havet och började leva på fisk och skaldjur. Detta har man tagit som bevis på att Omega 3 är viktigt för hjärnans funktioner. Kanske åt man då även alger och tång från havet som innehåller mycket jod. Jod är ju väldigt viktigt för ämnesomsättning och andra saker i kroppen.

På den tiden var ju fisken verkligen nyttig, så det verkar kunna stämma.

En lustig sak jag märkt är att ju äldre jag blir desto oftare väljer jag fisk före kött, kanske hjärnans behov som spelar in.

Väljer MSC-certifierad och ekologisk fisk och hoppas på det bästa…..

[NeferNefer]
5/26/18, 11:11 AM
#6

Jag håller tummarna, Sindri. Det är för övrigt en helt fantastisk bok!

Vad gäller Omega 3 i fisk så får ju fisken den utifrån, genom att äta alger. Det är inget som fisken själv producerar. Så det bästa är egentligen att skippa mellansteget och få Omega 3 från alger, vi också.

Annons:
Sindri
5/26/18, 11:28 AM
#7

Men fisk är ju liiite godare  😃

Saknar oerhört att inte kunna göra gravad lax som jag älskar. Lyckades få tag på en ekolax till jul, men nu till släktmiddan är det helt omöjligt.

Har du läst de två uppföljarna? Kanske dags att läsa om, man glömmer ju en del.

[NeferNefer]
5/26/18, 11:46 AM
#8

Ja, jag har läst dem med. De är helt fantastiska.👍

Själv äter jag inte fisk, jag är vegetarian, så det kanske är enkelt för mig att säga att en ska skippa mellansteget …

Upp till toppen
Annons: