Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1108 ggr
Magi-cat
5/26/18, 8:17 AM

Narkolepsi och svininfluensavaccineringens offer

En dokumentär om pandemiskräck och Narkolepsi och om de som drabbades av Narkolepsi, en livslång neurologisk sjukdom. Och så kampen för ersättning…

"Svininfluensan är allvarlig och dödar 31 personer. Många av dem är tidigare fullt friska. På bara några månader lyckas svensk sjukvård ge sprutan till över 60% av befolkningen utan att veta att den kan ge allvarliga biverkningar."

(ca 60 min)

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077463?programid=2519


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/5/18, 3:38 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/10/20, 7:48 AM
#2

Sofia Wistam berättar om sin dotter som drabbades av Narkolepsi efter svininfluensasprutan 2009.

"Sofia Wistams dotter fick Narkolepsi efter att ha vaccinerats mot svininfluensan.

I ”Sommar i P1” berättar tv-profilen för första gången om hennes kroniska sjukdom.

– Det är en stor skandal att de här barnen har hamnat i kläm, säger hon till Aftonbladet."

"Pandemin svininfluensan bröt ut 2009 och kort därefter fanns ett vaccin. Efter en vaccinspruta blev den då nioåriga dottern tröttare för varje dag som gick.

– Narkolepsin hade flyttat in i hennes kropp för alltid utan att vi visste om det, säger Sofia Wistam i programmet.

Sindy diagnostiserades med den neurologiska sjukdomen Narkolepsi precis som nästan 500 andra barn och unga i Sverige.

– Många, många tårar har fällts. Min fina flicka somnade 2009 och nu är sömnen hennes eviga följeslagare och fiende, säger Sofia Wistam i ”Sommar i P1”."

"– Det allra viktigaste är att inget framhastat vaccin tas i panik. Det känns så himla aktuellt i dessa tider när det forskas för att få fram vaccin på löpande band. Jag är inte emot vaccin, men i en sådan här situation måste man vara säker och informera folk om riskerna."

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Adja5z/sofia-wistams-dotter-fick-narkolepsi-efter-vaccinet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/1/20, 11:49 AM
#3

Sofia Wistam om sitt sommarprat:

"Sofia Wistam hade vid flera tillfällen tidigare önskat att få prata om dotterns sjukdom offentligt men inte fått tillstånd av Sindy. Därför var det viktigt att hon fick läsa manuset innan sommarpratet. 

– Jag tror inte hon ville riskera att bara bli ”hon med narkolepsi” utan behövde få chans att hitta sig själv först. Jag har varit lite frustrerad över det här, för jag har velat ta kraft i frågan. Det är en jäkla skandal att sånt här händer och man måste ta hand om de 500 barn som drabbats av det här ordentligt. Jag har inget emot vaccin, men man måste informera om riskerna. 

– Och om det då går fel, som med svininfluensen, måste man också ta konsekvenserna, kompensera och hjälpa människorna så gott det bara går. Här har det fallerat. "

https://www.expressen.se/noje/sofia-wistams-kamp-for-dottern-sindy-skandal/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/11/20, 4:09 PM
#4

Om att leva med Narkolepsi.

Emma har inte ens fått någon ersättning.

"Emma säger att det har funnits två olika Emmor. Den glada, spralliga och ansvars­tagande som fanns före hösten 2009. Och den trötta Emma som behöver fokusera hårt för att kunna formulera sig och sköta vardagen, den Emma som finns idag."

https://www.expressen.se/amelia/reportage/narkolepsi-av-svininfluensa-vaccin/?utm_source=expressen&utm_medium=content-display


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emma drömde om att starta eget kafé. Men efter en vaccination mot svininfluensa gick hon in i en dimma av trötthet – som visade sig vara narkolepsi.
Upp till toppen
Annons: