Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Sinnen

Blir du glad av solen?

2018-05-28 19:32 #0 av: Magi-cat

Vaknar livsandarna lite extra lätt en dag när solen strålar? Sol

Det lär stämma att vi blir gladare av solen. Nervtrådarna från syncentrum aktiveras och går vidare till hjärnan. 
Sömn- och stressforskaren Arne Lowden förklarar lite med (kortfattat, ca 2 min)
Solglasögonen ska vi inte ha på oss på väg till jobbet på morgonen. Då behöver vi allt infallande ljus.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-blir-du-glad-av-solen

bild från pixabay.com

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-05-28 20:16 #1 av: MonicaLagerquist

Jag mår bra av sol och värme.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-05-28 20:46 #2 av: Scorpio97

Jag gillar ljuset. Speciellt att det är ljust på kvällar och nätter. Kan inte sova när det är alltför mörkt, trots att mörker brukar vara rekommendationen. Solen har jag väl inget emot, däremot gillar jag inte alls värmen. Och åtminstone sommartid är det svårt att njuta av solen samtidigt som man slipper värmen så jag undviker ofta solen. 

//Jessie

Anmäl
2018-05-29 08:55 #3 av: Maria

Jag älskar sol och värme . Solen är det bästa som finnsGlad

Däremot gillar jag inte våra ljusa kvällar på försommaren. Jag tycker om sensommaren då man kan sitta ute och tända ljus och mysa när det mörknar.

Tycker om sommaren vid medelhavet då kvällarna snabbt blir mörka. Underbart att sitta vid havet i skymningen och det är alldeles ljummet ute.

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.