Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 896 ggr
Magi-cat
2018-05-29 10:14

Moderkakan avgör risken för schizofreni?

Enligt  en ny studie vid Lieber Institute for Brain Development i USA , publicerad i tidskriften Nature Medicine, är moderkakans tillstånd under graviditeten en viktig faktor för om personen senare i livet ska drabbas av Schizofreni.

Generna spelar också en roll, men en mindre sådan enligt forskarna, och snarare genom att de påverkar hur moderkakan mår än genom en direkt påverkan på utvecklingen av hjärnan.

I den aktuella studien analyserades 2800 individer av vilka 2038 hade Schizofreni. Alla hade genomgått genetisk testning och för alla fanns fakta om fostertiden.

"Intressant nog, skriver forskarna, var dessa gener framför allt aktiva i moderkakan och ju aktivare de var, desto tydligare blev tecknen på att moderkakan mådde dåligt."

Forskarna betecknar fynden som en hittills "felande länk" mellan komplikationer tidigt i livet, genetisk risk och mental ohälsa senare i livet.

https://www.svd.se/moderkakan-avgor-risken-for-schizofreni

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/203428

Intressant, men det låter tveksamt att lägga en så stor vikt vid detta? Det behövs mer fakta. Hade man kontrollgrupp? Det måste finnas andra (miljö)faktorer som i så fall utlöser sjukdomen senare i livet.
Och vad menar man med moderkakans "mående"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-05-29 10:15
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2018-05-30 00:44
#2

Får erkänna att jag är för trött för att läsa artikeln just nu, men har de hittat någon korrelation till Parkinsons sjukdom, tro? Grovt generaliserat är de ju varandras "motsatser" vad gäller signalsubstanserna i hjärnan, vore intressant om de hittat paralleller till riskfaktorer mellan Parkinson och Schizofreni, eller om de inte överhuvudtaget påverkas av samma saker.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-05-30 08:17
#3

#2 Intressant tanke, men de har inte forskat på Parkinson i just den här studien. Vi får se vad som kommer fram mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: