Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1374 ggr
Magi-cat
2018-06-10 09:06

Rör på dig - sitt inte...

…för länge!

En kort (2 min) humoristisk film om stillasittandets vådor.

Kroppen är gjorde för rörelse. Rörelse är bra för den mentala hälsan, minskar risken för demens och har goda effekter vid depression.

http://theamazingworldofpsychiatry.wordpress.com/2013/02/12/possible-dangers-of-sitting-a-short-film/

Nya rön har visat att stillasittande kanske t.o.m. är farligare än man trott och det gäller även om man motionerar.

Ur länken nedan: "Vi närmar oss nu ett paradigmskifte, där vi inte enbart kan ta hänsyn till hur fysiskt aktiva vi är och hur många gånger vi motionerar i veckan. Vi måste fästa större vikt vid stillasittandetid. "

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12832/LKT0940s2526_2528.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-06-10 09:11
#1

I Modern Psykologi nr 2018:05 kan vi läsa en liten notis om forskning vid UCLA i ämnet stillasittande.

Att sitta ner sägs öka risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och rent av för tidig död. Inte nog med det, det är dåligt för minnet också.

35 personer i åldrarna 45 till 75 år har studerats i magnetkamera. Där fann man ett samband mellan tunnare hjärnbark i de delar av hjärnan där nya minnen formas. Detta kompenserades inte av senare fysisk aktivitet.
(Originalkälla PLOS ONE)

Jag säger det igen: Stephen Hawking? Hur mycket satt han (inte)?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-06-10 09:16
#2

M-hm, Stephen Hawking! Precis! 👍

Men det skadar nog inte att röra lite mer på sig (nu menar jag mig själv ☺️)

Magi-cat
2018-06-10 09:28
#3

Jomenvisst. ☺️Onekligen samma här.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-06-10 10:08
#4

Jag rör mig tyvärr minimalt. Bara vardagliga saker som handla gå till och från jobbet osv. Dessutom kan jag numera inte ens gå fort så att jag kan få upp något flås men men…

Man vet ju i alla fall att det är bra att röra på dig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-06-10 10:11
#5

Man får ställa mobilen på ringning när det är dags för en upp-och-hoppa-stund. 😃⏰📱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-06-10 10:14
#6

Jag har ju skrivbordsjobb på Sahlgrenska men jag brukar se till att alltid gå iväg på raster och fikapauser. Ta en sväng till Pressbyrån eller liknande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pyttelite
2018-06-10 10:43
#7

Jo det är naturligtvis bekymmersamt med det liv vi lever idag. Visst var det så att människorna var friskare förr och levde längre när de inte hade pizzabudet utanför och fick gå till pumpen för att hämta vatten. Skönt att man inte får cancer av att sitta still iallafall. Förutom ovanstående kommentar finns det en och annan felkälla i undersökningen. Det finns säkert ett sammanhang att man blir fetare om man inte rör sig och de sjukdomar som är förknippade med övervikt kommer därför vara överrepresenterade. Det är ju inget nytt. Här är en intressant studie avseende tillförlitligheten i svaren. Märkligt att det skiljer mellan män och kvinnor. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/9789854/ Studien visar också att det finns stora skillnader mellan gamla och unga, fattiga och rika, män och kvinnor. Alltså ingen nyhet. Hur vi lever beror på många omständigheter och hälsan går hand i hand med våra dagliga val och ibland har man inte ens förmånen att kunna välja själv. Det finns mängder av forskningsrapporter och utredningar om studien tillgänglig på nätet http://www.canada.com/health/numbers+canadian+fitness+they+ugly/2490345/story.html När det gäller #1 finns det inte en referens till studien även om det går att hitta fragment av den på nätet. Vad som är intressant är vad menas med stillasittande och hur ser personernas övriga hälsofaktorer ser ut? Sedan är det knappast något nytt att vi alla känner oss bättre av en fysisk aktivitet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2018-06-10 10:48
#8

#6 Maria,

Har ni sänkbara skrivbord? Jag har också ett skrivbordsjobb och är duktig på att springa hit och dit, ta pauser, hämta kaffe och inte sitta vid skrivbordet långa stunder. Men har börjat att tänka mer på att stå vid bordet. Vi har sänkbara skrivbord och bara att variera arbetsställning och att stå mer än sitta är bra för hälsan. När man står aktiverar man ben- och ryggmuskler och cirkulationen och en del menar att man t.o.m. går ner i vikt av att stå. 🙂

Magi-cat
2018-06-10 11:00
#9

#8 Jag har ett variabelt skrivbord så det går att växla mellan gående och stående. Himla bra, faktiskt. Och att ta en sväng ibland…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-06-10 11:12
#10

#8 Ja jag har ett sådant skrivbord.🙂 Jag har ju lite svårt med balansen så jag spänner mig så när jag står upp tyvärr men brukar att försöka testa emellanåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-06-10 11:17
#11

Ja, tänk så lätt det är att förebygga Alzheimer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-06-10 11:20
#12

#11 Det är det naturligtvis inte alls. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-06-10 13:11
#13

#1 När det gäller forskningsresultatet från notisen du refererar till finns det alldeles för många om och men och dessutom är antalet personer i studien alldeles för få för att få fram  ett tillförlitligt material.

Studien heter: Sedentary behavior associated with reduced medial temporal lobe thickness in middle-aged and older adults

Saxat från rapporten:

Conclusion: In this preliminary study of middle-aged and older adults, self-reported hours per day spent sitting, but not physical activity level, was associated with less thickness in the MTL substructures. These findings are novel and require further exploration in longitudinal studies and analysis of mediating mechanisms. Better understanding the effects of sedentary behavior on our brains is important given the global epidemic of physical inactivity and sedentary lifestyles.

Det är extremt tråkigt att inte redovisar tillförlitligheten i uppkomna resultat när man refererar till dom och då syftar jag på din källa  (Modern Psykologi nr 2018:05 ). 

De tar ett pressmeddelande läser överhuvudtaget inte rapporten utan skickar vidare delar av informationen som om den vore en sanning utan tveksamheter. Verkligen oseriöst.

Källa: 

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0195549#sec010


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Maleficum
2018-06-10 13:34
#14

Själv använder jag mig av en pilatesboll istället för kontorsstol när jag sitter framför datorn! Gör det svårt att bli helt stillasittande då :P Dessutom får man grymt bra "korsettmuskler" ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[NeferNefer]
2018-06-10 13:42
#15

Pilatesboll var en riktigt bra idé! 👍

Maria
2018-06-10 14:19
#16

#14 Jättebra idé men jag undrar hur länge jag hade kunnat sitta kvar på den haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2018-06-10 14:52
#17

#16 Första dagarna efter jag bytt bort stolen hade jag sjuk träningsvärk :P Men numera är det inga problem (man måste ju såklart ha en i rätt storlek för en).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maria
2018-06-10 16:04
#18

#17 Det verkar jättebra men jag är så vinglig så jag skulle inte klara det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2018-06-10 16:28
#19

#18 Har man den inte uppblåst så den är stenhård (utan lite mjukare) är det lättare att hålla balansen på den :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
2018-06-10 16:31
#20

Antar att man vänjer sig. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2018-06-10 16:42
#21

#18 Tyvärr hade jag nog inte ens vågat prova.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2018-06-10 16:53
#22

Jag har provat att sitta på en sån en gång och det blev kraschlandning, kan jag erkänna. Men det visar ju bara att jag måste öva på balans, så det lutar faktiskt åt att jag köper en.

Maria
2018-06-10 17:16
#23

Balansövningar är aldrig fel men för min del så har jag kommit till ett status quo med all träning.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2018-06-10 17:24
#24

👍Och det är gott så!

Maleficum
2018-06-10 17:54
#25

Själv tänker jag inte på hur mycket balans som faktiskt behövs, men har ju ridit sen jag var liten så för mig är det ju lite samma sak som att sitta på en häst när jag sitter på bollen. Vilket också innebär att jag fått bättre hållning vid ridning efter att jag börja sitta på bollen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tyst
2018-06-11 09:59
#26

Det finns ju andra stoligare varianter av pilatesbollar också 🙂 här på jobbet har jag till exempel en stol som är som att sitta i en sadel, sedan är det en påle ner till marken och runt pålen ett "stödhjul" som gör att man inte kan tippa helt. Det går att ändra stödhjulet så den vippar olika mycket. Så himla skön för rygg och dessutom blir det verkligen aktivt sittande.

Jag önskar dock att jag skulle kunna röra på mig lite mer än vad jag gör. Det är inte lätt att komma iväg på minipromenader när man sitter i reception.

[NeferNefer]
2018-06-11 10:01
#27

Oj, Tyst, det lät intressant. Vet du vad den heter eller var den går att få tag på?

Annons:
Tyst
2018-06-11 10:58
#28

#27 Den heter Backapp, är suverän tycker jag 🙂

[NeferNefer]
2018-06-11 12:12
#29

Tack 🌺

Niklas
2018-06-12 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag kan varmt rekommendera Apple Watch (det kanske finns andra motsvarande som gör samma sak). Den ser till att jag står upp och rör på mig minst en minut varje timme under 12 av dygnets timmar. Har jag inte gjort det när klockan är tio minuter i heltimme pickar den mig på armen och skriver att jag bör ställa mig upp och röra på mig en stund. Det är lätt att tro att man ändå står upp varje timme, men varje dag händer det säkert tre till fem gånger att jag skulle missa en timme om inte klockan påminde. Det är en kostsam pryl men jag kan inte värdera vad den gör i pengar. Jag har precis köpt senaste modellen och givit den förra till min mamma. Hon jobbar också med att ”stänga ringarna” varje dag nu. I bifogad bild syns den urtavla jag har valt. För bästa hälsa ska de tre färgade ringarna gå minst ett varv varje dag. Den röda är ett mål för förbrukade aktiva kalorier, alltså inte kalorier jag förbrukar av att bara sitta eller ligga. Den gröna ringen visar träningsminuter under dagen. Man ska få ihop minst 30 och det räcker med raska promenader. Det behöver inte vara 30 sammanhängande minuter så promenad till och från buss, bus med barn, gräsklippning och sånt räknas. Den blå ringen är ”ståminuter” som jag skrev om först. Ovärderlig som sagt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tyst
2018-06-12 11:28
#31

Kan inte rekommendera att ramla av hästen och landa på svanskotan. MEN det gör att man står och går avsevärt mycket mer än man brukar! 😃

Magi-cat
2018-06-13 11:20
#32

#30 Det var ett bra tips! 🌺

(Jag kan tänka möten/föreläsningar/konferenser när man inleder med att synka ringarna så alla kan ställa sig upp och röra igång sig samtidigt .😃Vore bra faktiskt.)

#31 AJJJ! DET gör ont! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2018-06-13 14:20
#33

#32 Tror det var nån gång under mellanstadiet när vi hade en vikarie ett tag som alltid börja våra lektioner med "minigympa" så vi alla fick ställa oss upp bredvid bänkarna och göra lite rörelser och sen "hälsa solen" innan vi började lektionen "på riktigt".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Magi-cat
2018-06-13 22:07
#34

#33 Bra jobbat av lärarvikarien, tycker jag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maleficum
2018-06-14 01:41
#35

#34 Tycker också det var bra :) Borde vara en obligatorisk grej vid varje lektionsstart…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

annia1
2018-06-14 14:44
#36

Jo att sitta stilla är en riskfaktor även för att få vissa cancer former. Då främst bröstcancer och tjocktarmscancer. 

Och nej det gäller inte bara överviktiga utan även vältränade personer har på det stora hela samma risker.
Och man ska helst röra sig en gång i halvtimmen. Dock hittar jag inte den sidan just nu som säger det.

Nedan är inte forskningsrapporter utan vad som står utskrivet, men 2 av dom borde rimligen ha ett bra underlag med tanke på vilka sidor det står på. Hjärtlungfonden hänvisar till en rapport i lancet, men finns ingen länk eller nåt sånt.

Tidningen topphälsa. Sitta är det nya röka
PDF från hjärtlungfonden. Sidan 5.
Cancerfonden om fysisk aktivitet.

Det finns fler sidor på nätet om att sitta still är farligare än man trott, även fast man går på gymmet.

En liten grej. Stephen hawkins nämns. Visst han satt i rullstol, men för den skull så hade han kunnat få hjälp att röra på kroppen. Och för hans del var det väl en nödvändighet att få tex sjukgymnastik så inte kroppen skulle "skrumpna" ihop.

.

Upp till toppen
Annons: