Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2015 ggr
Magi-cat
6/10/18, 7:19 PM

Öronmask

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ni obehagliga associationer av ordet? 😃

Lugn, bara lugn! Öronmask (eller ännu värre: "hjärnmask") har vi förmodligen alla drabbats av någon gång och det är helt ofarligt, fast det kan vara en smula frustrerande. 9 av 10 sägs drabbas varje vecka. En del besväras dagligen…
edit: Vetenskaplig term: INMI (Involuntary musical imagery)

Det är kort sagt när en melodi sätter sig "på hjärnan" så man tycks höra den fast den inte spelas just då. Irriterande nog är det inte nödvändigtvis en låt man gillar, utan det kan vara i stort sett vad som helst…
Ibland vaknar man upp med öronmasken…

Forskningen har ännu inte riktigt kunna sluta sig till vad det här fenomenet beror på. Oväntat nog, kanske, verkar det som om de mest musikaliska drabbas mer sällan.

Kanske är det en evolutionär kvarleva för att befästa minnen, kanske är det för att försätta oss i en viss sinnesstämning.

Även om man inte helt löst gåtan är den psykologiska forskningen om öronmask värdefull för att lära oss mer om den vilande hjärnan.

"Vicky Williams som forskar i musikpsykologi vill också försöka använda egenskaperna i öronmaskar som gör att vi minns dem så bra till att stimulera minnet för andra saker.

– Tänk om man kunde koppla sin pinkoder, shoppinglistor och så vidare till en låt, då vore öronmasken ett effektivt redskap, säger hon."

(Problemet är väl i så fall att vi inte väljer öronmask, den kan bara komma…)

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/oronmaskar-vanligare-an-du-tror

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronmask

(Den  i sammanhanget otroligt fyndiga bilden kommer från pixabay.com. 🤓)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/10/18, 7:20 PM
#1

Ända sedan igår har jag "Intåg i sommarhagen" som spelas upp i hjärnan lite nu och då eller som bakgrundsmusik. Den är vacker, så jag är ganska nöjd…🎧. (Tydligen hör jag inte till de mest musikaliska ändå. 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/10/18, 7:27 PM
#2

Enligt följande artikel drabbas hela 98% av öronmask.

Och här drabbas musiker oftare (enligt forskare vid Aalto-universitetet):

"Man vet vad som kännetecknar en öronmask och att musik med lyrik lättare fastnar i huvudet jämfört med klassisk musik som oftare saknar sång. Man vet också att fenomenet är ofarligt och fullständigt normalt och att öronmask oftare drabbar musiker och människor som är i riklig kontakt med musik."

Det är inte vidare lätt att forska på fenomenet, eftersom öronmaskar inte kan triggas igång på beställning.

Vill man absolut bli av med en irriterande öronmask som man inte kommer överens med, kan man koncentrera sig på något annat, som att lösa sudoku.

Överkurs: Korvamato, heter fenomenet på finska. 🤓

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/04/hur-blir-man-kvitt-en-lat-som-satter-sig-pa-hjarnan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/11/18, 8:52 AM
#3

När jag tänker efter så tror jag att teorin som nämns i SvT-artikeln i #0 om den evolutionära fördelen med att kunna föreställa sig inte är så långsökt. Inte alls faktiskt.

Vi sitter inte vid lägereldarna och berättar längre. Men förmågan att skapa inre föreställningar och berättelser har fört människan framåt under historiens gång.
Musik är berättelser i ton och musiken har också funnits med sedan lägereldarnas tid. 
Det kanske är något som hänger kvar? Förmågan att "spela upp" en berättelse, en slinga av toner med eller utan ord. Musik raderar gränser mellan människor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
6/12/18, 7:30 AM
#4

Tråden på Livskvalitet fick mig in på¨ämnet:😃🎧

https://livskvalitet.ifokus.se/discussions/5b1cafeece12c47e0b00009f-vaknar-med-musik


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
8/22/19, 8:23 AM
#6

"Att ha musik som spelar i huvudet är ett normalt minnesfenomen som är relaterat till stimuli i omgivningen. Det är mycket vanligt och sällan ett problem. Man kan själv försöka påverka uppkomsten av öronmaskar och få bukt med dem. Alltid går det inte att undvika öronmaskar, men det finns fungerande anpassningsmetoder för sådana situationer."

https://www.helsinki.fi/sv/aktuellt/sprak-kultur/oronmaskar-musik-som-fastnar-i-huvudet-ar-en-del-av-de-flestas-vardag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/20/23, 12:16 PM
#7

Har ni fått öronmask någon gång? 😎🙂

För närvarande har jag den här låten på hjärnan. Den är mycket angenäm. 🎧🎵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
10/11/23, 8:47 PM
#8

Jag vaknar ofta med öronmask. Så himla svårt att bli av med. Oftast är det någon melodi jag verkligen inte tycker om.

Den gången jag minns bäst är när jag hela förmiddagen hade "Gulligullan koko som en gök" av Jokkmokks Jocke i huvudet. Höll på att göra mig tokig😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/11/23, 8:48 PM
#9

Jag hade glömt tråden på Livskvalitet ☺

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
10/24/23, 8:32 PM
#10

Om öronmask på Fråga Lund ikväll. 🙂

För att bli av med öronmasken kom det några tips. Ett är att lyssna färdigt på hela låten, eftersom "masken" ofta är en refräng.
Ett annat är att (förstås) lyssna på något annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
10/24/23, 8:48 PM
#11

Ah tack. Brukar se programmet men missat idag så jag får ta det imorgon 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: