Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 798 ggr
Magi-cat
6/11/18, 9:09 AM

Mat vid Parkinson och demens

Det finns mycket skrivet om mat som i bästa fall skulle kunna förhindra Parkinsons sjukdom och kanske Alzheimers och andra sjukdomar.

Här är en artikel om forskning vid Chalmers där man undersöker om ett protein i sill och torsk skulle kunna förebygga Parkinsons och kanske demens.

Det mänskliga proteinet alfasynuklein är det som kort sagt triggar Parkinsons att bryta ut.

Frågeställningen var om tillförsel av fiskproteinet parvalbumin kunde förhindra det mänskliga "parkinsonproteinet" att klumpa ihop sig.

"– Det som händer när man får parkinson är att parkinsonproteinet klumpar ihop sig och det dödar hjärnceller och det vi såg i provrörsexperiment var att fiskproteinet kunde stoppa parkinsonproteinet från att klumpa ihop sig,"

Försöken verkar så lyckosamma att man nu vill fortsätta undersöka om fiskproteinet även kan förhindra ihopklumpning som vid Alzheimers, även om det då är ett annat mänskligt protein.

"Pernilla Wittung-Stafshede nämner studier som visat att demenssjukdomar förekommer i mindre utsträckning bland populationer som till exempel äter medelhavskost – som bland annat innehåller mycket fisk."

https://www.expressen.se/halsoliv/inloggad/maten-som-kan-minska-risken-for-demens/

Å andra sidan finns det fiskätare som ändå får just nämnda sjukdomar. Kanske beror det på andra orsaker om fiskätare generellt får fördelar med kosten, som att de äter annan kost i övrigt och bor i en hälsosam miljö. t.ex.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/11/18, 9:34 AM
#1

Vad tusan är "indianlax"?

.

Långt ifrån all fisk är nyttig att äta. När man t.ex. läser om hur lax odlas är det lätt att förstå att man bör avstå. 🤢
Pangasius likaså.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Namiko
6/11/18, 10:44 AM
#2

Istället för att fokusera på fisk kanske man ska fokusera på omega-3 när det gäller demens och alzheimers. Medelshavskost har vanligtvis en omega-6/omega-3-kvot på 4:1 och det är en enorm skillnad jämfört med andra kosthållningar. Men man behöver inte äta fisk för att nå samma kvot.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Magi-cat
6/11/18, 11:47 AM
#3

#2 Omega 3 omnämns ofta som viktig i samband med kost och fisk, men som jag förstod det var det inte just det man forskade på här.

Det finns säkert andra sätt, som du säger, att uppnå samma kvot.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: