Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Autism; ADHD; ADD etc

Dålig luft och ADHD

2018-06-21 07:46 #0 av: Magi-cat

Enligt en studie som gjorts i Rotterdam löper barn som tillbringat fostertiden i hem med hög halt av partiklar och kvävedioxid större risk för ADHD genom att de kan få tunnare hjärnbark i vissa områden.

Tunnare hjärnbark förknippas med minskad impulskontroll och t.ex. ADHD.

I Rotterdam där studien gjordes, ligger ändå partikelhalten under EU:s gränsvärden, vilket visar att hälsoeffekter kan uppkomma även vid "säker" luft. (Kanske bör man se efter gränsvärdena också.)

I studien har man kompenserat för faktorer som föräldrarnas utbildning, inkomst, alkohol- och rökvanor.

Studien är publicerad i Biological Psychiatry.

källa: Forskning och Framsteg, 2018:04

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-06-21 07:47 #1 av: Magi-cat

Tidigare tråd om dålig luft och psykisk ohälsa:

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/575a7978ce12c40f2600012f-dalig-luft-kopplas-till-psykisk-ohalsa

Anmäl
2018-06-21 07:52 #2 av: Loris M

Det var intressant! Vet du vad forskarna eller studien heter? Jag skulle vilja läsa den (om den finns publicerad och inte är pågående). 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-06-21 07:57 #3 av: Magi-cat

Tyvärr är det bara en kort notis i FoF-tidningen och det är bara den jag har läst. Jag tyckte ändå den var intressant nog att ta med.

Anmäl
2018-06-21 08:07 #4 av: Loris M

Jo, absolut är det intressant. Det var ju därför jag ville läsa mer. Glad 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-06-21 08:09 #5 av: Magi-cat

Håller med. Glad 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.