Annons:
Etikettertumörerskador
Läst 1319 ggr
Magi-cat
7/23/18, 9:59 PM

Hjärnan kan skadas av extremvärme

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sommaren 2018 kommer att gå till historien för den extrema värmen, den långa torrperioden och bränderna.

Klass 1- och i vissa fall klass 2-varningar har utfärdas för extrem värme, dvs över 30 grader flera dagar i följd. 

Det finns risk för att människor drabbas av värmeslag (synonymer: solsting, termoplegi eller helios) i extremvärmen, särskilt om man inte dricker mycket vatten eller inte kan söka skydd för solen och hettan. Värst utsatta är barn, gamla och sjuka.

Det är väldigt viktigt att skydda huvudet. 

Vid värmestress kan hjärnan skadas och s.k. hjärnödem uppstå. 
När temperaturen i hjärnan blir för hög kan blod- hjärnbarriären brytas ned och ämnen från blodet som inte ska vara i hjärnan letar sig in. Det är ett direkt livshotande tillstånd.

Vissa yrkesgrupper är speciellt utsatta. Tänker på brandmännen och alla frivilliga som nu arbetar febrilt med att släcka bränderna i skog och mark!

Om någon drabbats av värmeslag - vilket yttrar sig i förvirring, ostadighet, yrsel, illamående eller svimning - måste personen snabbt föras i skuggan och kylas av medan man ringer 112 för hjälp.

Om värmeslag på Fenomen.ifokus: https://fenomen.ifokus.se/discussions/5b55e0c48e0e744d9b00338f-vad-ar-varmeslag?discussions-1

källor:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngjA1J/smhi-utokar-vadervarningarna--mycket-hog-varme

http://www.uu.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1317&na=vanligt

Bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VSK]
7/23/18, 10:16 PM
#1

Bra information detta 👍

Dock viktigt att inte dricka för mkt vatten, för gör man det så kan man få nåt som kallas för vattenförgiftning. Lite kort så kan man säga att hjärnan börjar att svälla och vill det sig illa så kan det gå riktigt illa.

Hittade en sida som verkar beskriva det här rätt bra

https://sv.medical-diag.com/13427-water-intoxication-when-you-drink-too-much-water

Hoppas det var okej att jag la in denna infon här, annars får du ta bort inlägget.

Magi-cat
7/24/18, 8:39 AM
#2

#1 Mycket relevant, tack!

Jag tror dock att det är rätt liten risk att man dricker så mycket vatten att det leder till förgiftning, jämfört med risken att dricka för lite vatten. Undantag kanske för personer som står på mediciner eller av sjukdomsorsaker dricker mycket vatten. (Hoppas de får råd av expertis.)

Om vi svettas två liter om dagen är det nog bara att balja i sig. Men förstås kompensera med salt och en vettig kost.

Själv sätter jag i mig oliver. 😛 Sältan ropar på mig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
7/24/18, 8:52 AM
#3

Risken att man dricker för mkt vätska om man svettas som en gris är ganska minimal, men den finns där. 

Minns en kompis för länge sen och han bäljade vatten som en kalv. Vi sa åt han att lugna ned sig men han lyssnade inte. Det slutade med att han hamnade på sjukhus en ganska lång tid (han klarade sig utan men).

Här ett enkelt recept på vätskeersättning för vuxna

1 liter vatten.

1 tsk salt (ej örtsalt).

6 tsk socker eller druvsocker.

Magi-cat
7/24/18, 8:54 AM
#4

Usch då. Tur att han klarade sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/26/18, 4:01 PM
#5

Ställ ut vatten till djuren!!! 

Igelkottar, fåglar, alla vilda djur lider av torkan och värmen!

https://www.hbl.fi/artikel/igelkottarna-lider-av-varmeboljan-lagg-ut-vatten-pa-en-tallrik/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
7/26/18, 5:33 PM
#6

Vi har ställt ut både mat och vatten till igelkottar och fåglar mm. Har gjort så ett bra tag. Igelkottar och kattmat (blöt) skall vara helt okej läste jag nånstans. 

Tyvärr så fick jag idag höra av grannarna att de hittat massor med döda fågelungar som inte klarat värmen. Vuxna fåglar rör sig i slow motion och många här normalt sett vanliga arter är typ osynliga.

Annons:
Scintilla
7/26/18, 10:46 PM
#7

#5 Bra att informera om detta.

#6 kattmat har jag hört ska vara bra för igelkottar också. Hör knappt några fåglar alls där jag bor. Bara någon enstaka emellanåt. 😭

#0 med att skydda huvudet, räcker vårat hår då eller är det kanske en solhatt som gäller vid, låt oss säga, långvarig vistelse i sol?

[VSK]
7/26/18, 10:47 PM
#8

😭

Magi-cat
7/27/18, 7:25 AM
#9

#7 Håret räcker inte, utan det är solhatt på som gäller numera!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
7/29/18, 11:22 AM
#10

Någon borde uppfinna en solhatt med inbyggd AC som drivs med solceller. ☔️

[VSK]
7/29/18, 11:26 AM
Tant Grön
7/29/18, 11:34 AM
#12

#11 👍

[VSK]
7/29/18, 11:43 AM
#13

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: