Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Psykologi

Människor som ser fåglar mår bättre...

2018-08-17 13:41 #0 av: Magi-cat

En trevlig och uppmuntrande studie som jag träffade på i Ordfront 2017:07 säger i korthet att det är välgörande att se naturen i sin omgivning. Glad

Människor som kan se fåglar, buskar och träd i vardagen drabbas inte lika ofta som andra av depression, oro eller stress. Välbefinnandet hängde ihop med hur många fåglar de kunde se under eftermiddagen. Vilken typ av fåglar det var spelade ingen roll.

270 personer i olika åldrar  ingick i studien som utfördes vid Exeter University och Qeensland University. Studien är publicerad i the Ecologist.

Det finns säkert mycket att anföra mot en sådan undersökning och antalet försökspersoner och jag har inte läst själva studien. Men att naturen har en välgörande inverkan finns det många andra studier som visar. Enkelt och billigt medel är det också.

Fram för fågelmatning utanför fönstret! Tummen upp

bild från pixabay.com

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-08-17 14:34 #1 av: VSK

Nu ska jag ut och må bra.

Trevlig helg till er alla. 

Kan tillägga att många fågelfotografer instämmer det tråden handlar om. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-08-17 16:05 #2 av: Magi-cat

#1 Tack detsamma!

Kan tänka mig att det är en av fördelarna med att vara fågelfotograf. Glad

Hjärta "Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den." (Tage D.)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-08-17 16:08 #3 av: VSK

Jag är ju ingen fotograf så, utan mer hobbyfotograf. Men visst mår man bra av att vistas med moder jord och dess natur 😊

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.