Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1680 ggr
Magi-cat
8/22/18, 9:58 PM

OCD - tvångssyndrom

OCD betyder Obsessive Compulsive Disorder vilket är tvångssyndrom på svenska och innebär tvångstankar eller tvångshandlingar hos den drabbade.

För att räknas som tvångstankar/handlingar ska de vara vanligt förekommande och/eller väsentligt påverka vardagslivet. 

Vanliga tvångshandlingar är t.ex. att tvätta sig upprepade gånger, maniskt kontrollera saker saker som spis, lås och kranar och mentala ritualer som att läsa ramsor eller böner för att förhindra någon katastrofal händelse.

"Tvångshandlingar görs för att stå ut och/eller "neutralisera" tvångstankarna, göra dem ofarliga och få dem att försvinna för stunden. Efter att tvångshandlingarna är utförda känner sig personen tillfälligtvis lättare till mods. Personen vågar inte ta risken att avstå från en tvångshandling som, enligt hennes inre svårdefinierbara känsla, kan skydda närstående och henne själv från olyckor eller katastrofer. "

Ca 2% av befolkningen beräknas lida av OCD.

Orsaken är ofta okänd, men en ärftlig risk finns samt att inflammatoriska och hormonella faktorer bidrar.

Behandlingen består i grundlig information till patienten om sjukdomen samt erbjudande om KBT eller om nödvändigt lindrande läkemedel.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=804


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/22/18, 9:59 PM
#1

Om OCD från TED


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
8/22/18, 10:12 PM
#2

En av mina diagnoser som ställer till det ordentligt.

Maria
8/23/18, 3:44 PM
#3

Väldigt bra filmsnutt.🙂

Jag har i hela mitt liv haft mer eller mindre besvär med tvångshandlingar. Så länge jag kan minnas. Min mamma hade vissa egenheter för sig också. Det har ändå varit hanterligt så jag har aldrig sökt hjälp.

Det var värre när jag var yngre och jag skulle gå hemifrån. Jag kollade ALLT. Det räckte heller inte en gång utan jag hade vissa nummer jag var tvungen att gå igenom innan jag kände mig klar. 

Det tog tid och vad som hjälpte mig var när jag fick sonen. Jag ville inte att han skulle påverkas och då kunde jag släppa vissa saker och dra ner på antalet "kollar"

Strykjärnet var ett sådant monster som jag inte kunde släppa och på helgerna så åkte vi till sommarstugan och för att inte sonen skulle bli tokig på mig så packade jag med mig strykjärnet😃 Kanske inte bästa lösningen…?

Idag har jag kvar vissa småsaker. Jag har en ritual när vi ska gå hemifrån och när jag ska lägga mig men det inger trygghet och den tar inte tid längre utan funkar bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
8/23/18, 9:53 PM
#4

#2, #3  Förstår att det kan vara besvärligt!

Smart grej  med strykjärnet, Maria. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
8/24/18, 7:44 PM
#5

Ena sonen är diagnosticerad med OCD  och han sliter väldigt ont med det. Han har dessutom ADHD med autistiska drag och sömnstörning

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: