Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 1014 ggr
Magi-cat
2018-09-24 15:27

Ung eller gammal - illusion

Det här är en av världens mest kända bilder på en illusion. (se länk) Antingen ser vi en ung eller en gammal kvinna och fokus kan växla hela tiden.

Men vilken ser vi först och spelar det någon roll?

Ett australiensiskt forskarteam har gjort en studie där de kom fram till att den kvinnobild vi först får syn på vid en hastig titt avspeglar vår egen ålder.
Yngre ser alltså den unga kvinna först och tvärtom.

De flesta försökspersoner ser dock den unga kvinnan först. Det var först när de äldsta tio procenten jämfördes med de yngsta som skillnaden framträdde så som beskrivits.

"When the researchers separated the oldest 10 percent and the youngest 10 percent of those surveyed, they found that the older set saw the older woman first, and the younger set the young woman."

https://www.sciencealert.com/you-re-age-probably-affects-what-you-see-in-this-classic-optical-illusion

Jag vet inte om det där stämmer (eller om det är så intressant över huvud taget.)

Det påverkar säkert också om man sett bilden tidigare, eller inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
2018-09-24 15:35
#1

Den ena eller andra bilden kan ju också vara mer eller mindre tydlig. Det spelar säkert roll vilka bilder man växt upp med. Karikatyrteckningar från 1800-talet ser annorlunda ut än moderna serieteckningar idag.

Calcifer
2018-09-24 15:36
#2

Jag såg båda exakt samtidigt. 😂


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2018-09-24 15:41
#3

#2 Oj, det var skickligt! 🤦‍♂️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2018-09-24 15:42
#4

Jag måste vara evigt ung, för jag har alltid haft svårt att se den gamla kvinnan i den här bilden. Får anstränga mig varje gång för att hitta den. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-09-24 15:44
#5

Jag såg bara den unga kvinnan och var tvungen att läsa förklaringen innan jag såg den gamla kvinnan. Har man väl sett båda bilderna så går det inte att "se bort" någon igen.

Tjohoo😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-09-24 15:45
#6

Vad för gammal kvinna? Jag kan bara se en ung kvinna.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Calcifer
2018-09-24 15:46
#7

#3 Jag har aldrig sett bilden förut heller, men direkt såg jag båda kvinnorna, kan inte säga att jag kan avgöra vilken min hjärna registrerade först. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2018-09-24 15:48
#8

#6 Det står att den unga kvinnans halsband är den gamla kvinnans mun. Ser du henne då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2018-09-24 16:33
#9

Trots att jag sett bilden tidigare så hade jag jättesvårt att se den unga kvinnan, det är bara gumman jag ser om jag inte verkligen "tvingar hjärnan att ställa om sig". Hmm, jag måste vara lastgammal… ;-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2018-09-24 17:56
#10

#8 Jag satt och stirrade på bilden och föreställde mig halsbandet som mun. Det tog en stund, men den gamla kvinnan trädde plötsligt fram och var självklar. Lite läskigt var det allt. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Magi-cat
2018-09-24 18:27
#11

#10 Visst är det lite småläskigt när en bild förändras framför ens ögon så där! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fransu
2018-09-24 19:42
#12

#11 Ja, verkligen. Jag kunde inte förstå att man kunde se något annat än den unga kvinnan. Och så dök den gamla kvinnan upp helt plötsligt. Det var en märklig känsla.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Loris M
2018-09-24 23:08
#13

För mig blev det som för #9 Lonaa men jag har inte sett bilden tidigare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: