Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 591 ggr
Magi-cat
10/2/18, 1:15 PM

Det blå ljusets vånda och välsignelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ljus är ett livsvillkor och de blå våglängderna i ljuset är de som främst gör oss pigga genom att de avbryter utsöndringen av sömnhormonet Melatonin
Vad mer är, det sätter igång växternas fotosyntes som producerar syre till atmosfären.

Men det blå ljuset är också en modern plåga, efter som det stör dygnsrytmen och på kvällen lurar hjärnan att det inte alls är läggdags utan upp-och-hoppa-tajm.

Men - det finns moderna lösningar till det här fenomenet också, såsom appar till mobilen med vilka man kan ändra mängden blått ljus.

Man kan även ställa in datorns skärm på nattläge och på så sätt skruva ner det blå ljuset.

Det finns även glasögon som skyddar mot blått ljus från elektroniska apparater genom att de filtrerar bort ljusets blå våglängder.

Fast - hur pass dessa olika hjälpmedel hjälper är osäkert. (Det går ju faktiskt att stänga av apparaterna lite tidigare på kvällen också.)

källa: "Nette - Vasa elektriskas kundtidning" 2018:02, deras källa: Duodecim

bild från pixabay.com

Tilläggas kan att jag aldrig provat några av dessa anordningar själv. 😎 Fast jag sover gott om natten. 😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
10/3/18, 12:01 PM
#1

Lite mer om ljusets färger:

Dagsljusets spektrum innehåller alla regnbågens färger medan den konstgjorda belysningen har en annan färgfördelning. Därför ser t.ex. färgerna på kläderna inte likadana ut i butiken som när vi kommer ut eller hem.

Gillar vi glödlampans varma ljus eller det kalla vita ljuset bäst? Det är en smaksak och en vana.

Färgtemperatur talar vi om när vi bedömer om ljuset är "kallt" eller "varmt". Färgtemperatur anges i kelvin. Ju högre värde, desto svalare färgton.

Dagsljuset har ca 5500 kelvin eller mer. En glödlampa ca 2700 kelvin och en halogenlampa 3000 kelvin.

Enligt en del undersökningar arbetar man mer effektivt i högre färgtemperatur. (Man blir väl piggare, antar jag.)

"Nette - Vasa elektriskas kundtidning" 2018:02"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
10/7/18, 3:00 PM
#2

Spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: