Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1503 ggr
Magi-cat
10/7/18, 8:52 AM

Bli demensvän!

Demensförbundet arbetar för att skapa ett vänligare samhälle för dementa. En sak alla kan bidra med är att bli demensvän.

" Det betyder inte att du förbinder dig till att arbeta ideellt eller att samla in pengar. Det betyder att du tar till dig kunskap om demens och det betyder att du som medmänniska visar förståelse, är lugn och att du har lite extra tålamod. Som du förstår – det är egentligen bara fråga om att visa vanligt mänskligt hyfs och hänsyn.

Personer med demenssjukdom bor hemma allt längre. Därför är det högst troligt att vi alla träffar någon med demens i vårt dagliga liv. Att ha förmåga att inse när en person lider av demens och hur du bäst bemöter denne betyder oerhört mycket. "

https://demensvan.se/

Ett vänligare samhälle för dementa är ett vänligt samhälle för alla. Alla har rätt till ett värdigt och innehållsrikt liv och alla kan hjälpa till och göra skillnad.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MonicaLagerquist
10/7/18, 9:14 AM
#1

Anmält mig.Svärmor är ju dement så viss kunskap har jag ju redan.

Stolt ägare till fem La permer

Emo
10/7/18, 9:24 AM
#2

Fina filmer - men det är sorgligt att de behövs. Det var nog ett vänligare klimat i samhället förr. Vissa situationer är (var) vardagshändelser förr människor emellan. Det är de fortfarande på många ställen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
10/7/18, 9:24 AM
#3

#1 Så fint att du ställer upp! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
10/7/18, 2:41 PM
#4

Jag tror inte klimatet var särskilt vänligare förr. Det var inte ovanligt att gamla som inte kunde bidra till övriga hushållet "sattes på undantag".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
10/13/18, 8:51 AM
#5

Nu har jag blivit demensvän och fått mitt material, en pin med ett hjärta där det står "demensvän" och ett antal broschyrer.
Det var bra skrivet med enkla pedagogiska regler för hur man bemöter och talar med en dement, vilka svårigheterna kan vara och hur man övervinner dem samt en del goda exempel.

Jag tror jag ska be att få fler broschyrer att sprida…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
10/13/18, 8:57 AM
#6

Jag fick mitt brev igår jag har inte hunnit titta på matrialet ännu.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Maria
10/13/18, 10:29 AM
#7

Nu har jag anmält mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/13/18, 10:32 AM
#8

Här kommer lite "goda nyheter" att demens minskar bland de äldre-äldre om man får kalla gruppen så.🙂

(Min gamla chef 😉)

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet//minskad-forekomst-av-demens-hos-de-allra-aldsta.cid1494083

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
10/13/18, 10:44 AM
#9

Så bra! 🌺🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tyst
10/16/18, 8:47 AM
#10

Har en farmor med demens och har även jobbat i hemtjänst och jobbade då extra mycket med dementa. Så kunskap finns. Men man kan alltid lära sig mer, så jag blir gärna vän.

Undrar bara lite… Kostar det? (jag har skral ekonomi…)

Magi-cat
10/16/18, 9:38 AM
#11

#10 Vad bra! 🌺

Det är gratis, jag gick bara med! 

Jag ska kolla om man kan skicka efter mer material för att sprida på några ställen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tyst
10/16/18, 9:50 AM
#12

#11 Nu är jag med!

Fint intiativ, och viktigt. Det är verkligen en hemsk sjukdom som jag är säker på kan vara väldigt skrämmande för många. Då är det jätteviktigt att utbilda för att minska rädslan.

Magi-cat
10/16/18, 10:23 AM
#13

#12 Instämmer 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: