Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 608 ggr
Magi-cat
2018-10-15 10:25

"Henpower" bra för dementa

"Henpower" är förstås alltid bra, men ett forskningsprojekt i England har visat att dementa kan få en bättre livskvalitet genom att umgås med höns!

Exemplet har spridits även utanför England. Bland annat har vårdbostäder utanför Linköping tagit fasta på idén och har valt ett lanttema för de boendes bästa.

Förutom höns finns där en katt vid namn Tusse. På somrarna bor det kaniner där och en gång i månaden kommer en häst och hälsar på.

Tanken är att de boende mår bättre av att umgås med djur och att det även blir mer positivt för dem att komma ut i friska luften.

Vårdboendet har fått anslag från Alexis.

Mycket bra initiativ!

källa: Länstidningen 5 okt-2018


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-10-15 18:08
#1

👍Mycket bra!

Maria
2018-10-16 08:24
#2

När jag jobbade i en forskargrupp och gjorde massor med "hembesök" på äldreboenden så kom jag till ett ställe med en innergård. Jag hade med mig ryggsäck + en stor dramaten med allt undersökingsmaterial som EKG-apparat, spirometri plus mycket mer.

Då kom det några små hönor gående och jag såg ett litet rött hus längre bort på gården så jag trodde de rymt.

Jag fick ställa av mig alla sakerna och försöka fånga in de små rackarna. Efter en stund kom en sköterska och talade om att de gick fritt därinne och var till för de äldres välmående.

Där stod jag med en höna under armen….😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-10-16 08:29
#3

#2 Tack för dagens goda skratt! 😂 Jag kan tänka mig synen där du stod med hönan under armen!

Men vad bra att de hade höns för de gamlas välmående! 🙂 Man blir glad av höns.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-10-16 10:48
#4

😂

Upp till toppen
Annons: