Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Övrigt

Varför får man sånger på hjärnan?

2018-11-15 09:18 #0 av: tlover

På tal om den andra tråden om barnsånger som man får på hjärnan så började jag undra
Varför får man ibland sånger på hjärnan?

Vet nån om det finns forskning på det? (Det finns ju forskning om navelludd så vem vet) ibland har ju det mest konstiga saker en anledning tänker jag så varför inte att få saker på hjärnan?

Finns det vissa som är mer utsatta? Är mer musikaliska mer utsatt eller är alla lika utsatt?

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2018-11-15 09:19 #1 av: tlover

*Baby shark dudududududu baby shark dudududududu baby shark dudududududu baby shark*
Edit, jag har haft den låten på hjärnan sen jag vaknade och börjar bli less på småhajar

Anmäl
2018-11-15 09:25 #2 av: Magi-cat

Intressant, tlover! Det kan vara vilka sånger som helst man får "på hjärnan" och barnsånger är ju trevligt! Skrattar

Se även:

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/5b1d5d90ce12c4394c00044c-oronmask

Hjärta "No nation can be free if it oppresses other nations" (F. Engels)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2018-11-15 09:27 #3 av: Tarotstollan

Jag har för det mesta mina idoler sjungandes i huvudet men det är i alla fall variationer på sångerna och delar av olika texter som avlöser varandra med jämna mellanrum!Skrattar
Kan dock bli ganska tjatigt med samma fraser 30 ggr i följd!Vilar huvudet i handen

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-11-15 09:29 #4 av: tlover

#2 tack jag hade aldrig hört talas om öronmask ens.

Mitt rekord är tre hela dagar med samma sång, det var jobbigt

Anmäl
2018-11-15 09:33 #5 av: Maria

Jag har i hela mitt liv vaknat med sånger i hjärnan flera gånger i veckan och de sitter oftast i flera timmar.

Värsta gången var nog när jag vaknade med "Gulli Gullan koko som en gök" Jag höll på att bli tokig.Skrattar

Det märkliga är ju att det inte alltid är låtar man tycker om vilket borde vara mer logiskt.

/Maria

Anmäl
2018-11-15 15:15 #6 av: Magi-cat

#5 Vilket öde, Maria. GapskrattarLyssnar på musik

Det är ju det, att man inte ens väljer repertoaren...

Anmäl
2018-11-16 08:22 #7 av: Tant Grön

Ibland är det ju låtar man inte gillar som man får på hjärnan. Eller ibland kan det vara en låt som man inte vet vad det är. Vill höra den igen, men vet inte vilken artist det är.

Anmäl
2018-11-16 08:39 #8 av: Niklas

Är det inte oftast rätt trallvänliga melodier?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2018-11-16 08:47 #9 av: Magi-cat

Det kan vara vad som helst, även klassisk musik, men det är klart, en melodi är det nog alltid? Inte experimentell jazz, dissonanta harmonier eller så. Galen

Själv har jag väckarklockans (mobilens) plingkäcka melodi i huvudet just nu. Somnar 

Anmäl
2018-11-16 08:49 #10 av: Maria

#8 Jag vet inte...

Denna låten malde i mitt huvud i veckor och jag hade ingen aning om vem som gjort den eller vad den hette tills en dag då jag helt plötsligt kom på att de sjöng "Take me to Church" och då hittade jag den på Youtube.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.