Annons:
Etikettövrigt
Läst 800 ggr
tlover
2018-11-15 09:18

Varför får man sånger på hjärnan?

På tal om den andra tråden om barnsånger som man får på hjärnan så började jag undra Varför får man ibland sånger på hjärnan? Vet nån om det finns forskning på det? (Det finns ju forskning om navelludd så vem vet) ibland har ju det mest konstiga saker en anledning tänker jag så varför inte att få saker på hjärnan? Finns det vissa som är mer utsatta? Är mer musikaliska mer utsatt eller är alla lika utsatt?

l'm back

Annons:
tlover
2018-11-15 09:19
#1

*Baby shark dudududududu baby shark dudududududu baby shark dudududududu baby shark* Edit, jag har haft den låten på hjärnan sen jag vaknade och börjar bli less på småhajar

l'm back

Magi-cat
2018-11-15 09:25
#2

Intressant, tlover! Det kan vara vilka sånger som helst man får "på hjärnan" och barnsånger är ju trevligt! 😃

Se även:

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/5b1d5d90ce12c4394c00044c-oronmask


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2018-11-15 09:27
#3

Jag har för det mesta mina idoler sjungandes i huvudet men det är i alla fall variationer på sångerna och delar av olika texter som avlöser varandra med jämna mellanrum!😃
Kan dock bli ganska tjatigt med samma fraser 30 ggr i följd!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2018-11-15 09:29
#4

#2 tack jag hade aldrig hört talas om Öronmask ens. Mitt rekord är tre hela dagar med samma sång, det var jobbigt

l'm back

Maria
2018-11-15 09:33
#5

Jag har i hela mitt liv vaknat med sånger i hjärnan flera gånger i veckan och de sitter oftast i flera timmar.

Värsta gången var nog när jag vaknade med "Gulli Gullan koko som en gök" Jag höll på att bli tokig.😃

Det märkliga är ju att det inte alltid är låtar man tycker om vilket borde vara mer logiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-11-15 15:15
#6

#5 Vilket öde, Maria. 😂🎧

Det är ju det, att man inte ens väljer repertoaren…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
2018-11-16 08:22
#7

Ibland är det ju låtar man inte gillar som man får på hjärnan. Eller ibland kan det vara en låt som man inte vet vad det är. Vill höra den igen, men vet inte vilken artist det är.

Niklas
2018-11-16 08:39
#8

Är det inte oftast rätt trallvänliga melodier?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2018-11-16 08:47
#9

Det kan vara vad som helst, även klassisk musik, men det är klart, en melodi är det nog alltid? Inte experimentell jazz, dissonanta harmonier eller så. 🤪

Själv har jag väckarklockans (mobilens) plingkäcka melodi i huvudet just nu. 😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-16 08:49
#10

#8 Jag vet inte…

Denna låten malde i mitt huvud i veckor och jag hade ingen aning om vem som gjort den eller vad den hette tills en dag då jag helt plötsligt kom på att de sjöng "Take ME to Church" och då hittade jag den på Youtube.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: