Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 2145 ggr
Sindri
2018-12-10 18:00

Arkitekters människosyn skadlig!

Hoppas denna artikel inte är låst. Skönt att någon ryter ifrån.
https://www.svd.se/stressforskare-arkitekters-manniskosyn-ohalsosam/i/senaste#a2M142-comments

Det här är precis den känslan jag har haft länge. Och Corbusier tycker jag är avskyvärd!  Men, men har man sett arkitekthögskolan i Stockholm blir man inte lika förvånad över vad de levererar för sorts arkitekter……

Annons:
Magi-cat
2018-12-10 19:02
#1

Väldigt intressant artikel, tack Sindri! 🌺

"Varför ska människor tvingas leva bland enbart vassa, räta vinklar och raka linjer? Många blir stressade."

Ligger nog mycket i det.

Sydneyoperan har jag förresten alltid tyckt ser så fin och trivsamt fantasieggande ut! Här tas den fram som gott exempel på arkitektur…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2018-12-10 20:10
#2

Har haft förmånen att få se den IRL. Den är häftig! Och att kakelplattorna kommer från Höganäs gör inte saken sämre…..

Magi-cat
2018-12-10 21:02
#3

Wow! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ulla
2018-12-11 15:32
#4

Jag läste också artikeln och kan bara hålla med. Tycker många nybyggda hus är förfärligt tråkiga och hårda.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Niklas
2018-12-12 14:00
#5

Jag tror att arkitektur ofta styrs av ekonomi. Det är antagligen mycket billigare att bygga olika varianter av kvadrater än att bygga cirklar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2018-12-12 14:01
#6

Den som betalar får nog sitt runda hus.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Sindri
2018-12-12 15:13
#7

Det är framförallt lättare att rita fyrkanter staplade på varandra. Man undrar ju vad de utbildar sig i egentligen…. Det verkar mer som byggteknisk utbildning där allt går ut på att bygga billigt och snabbt.

Magi-cat
2018-12-14 22:16
#8

Tyvärr låst artikel som verkar handla om att vi måste skapa arkitektur som tar hänsyn till människan, något som egentligen borde vara självklart! Eftersom möjligheterna finns…

https://www.svd.se/skapa-arkitektur-som-tar-hansyn-till-manniskan'

Och så har vi arkitektupproret!

"Allt fler blir smärtsamt varse vad som håller på att hända i våra städer. Nu börjar också ett ökande antal kultur- och ledarskribenter, politiker, arkitekter, kulturpersonligheter och andra opinionsbildare att träda fram och säga ifrån om den nya våg av chockerande förstörelse och förfulning som man aldrig trodde skulle kunna hända igen efter modernismens officiella död för c:a 40 år sedan. "

Bildexempel på såväl exempellös tråkighet som idyll i artikeln…

http://www.arkitekturupproret.se/info/artiklar-med-liknande-budskap/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2018-12-14 22:54
#9

För den som inte råkar bo nära huvudstaden kan jag ju visa hur gamla arkitekthögskolan såg ut
https://www.lokalnytt.se/artiklar/1051/stockholms-fulaste-hus-blir-a-house

Den nya, sedan 2015 ser ut såhär
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkitekturskolans_byggnad#/media/File:Arkitekturskolan,_KTH_2015_-10.jpg

Mnjaaa, jag vet inte om det är så mycket bättre, speciellt inte inklämt mellan KTH:s ärevördiga gamla byggnader.

En arkitekt med precis de tankar jag har
http://www.yimby.se/2011/05/kronika-dags-att-riva-ark_1046.html

Som jämförelse kan man ju visa hur man en gång byggde ett fängelse, som låg där arkitekthögskolan sedan byggdes!
https://www.svd.se/har-lag-ostermalms-kvinnofangelse

Arkitekterna från Umeå lär inte göra folk så mycket lyckligare….
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkitekth%C3%B6gskolan_vid_Ume%C3%A5_universitet#/media/File:Arkitekthsk.jpg

Och så får man sånt här skit…
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/nya-forslaget-vid-centralen/
Snart kommer vi inte att se ett kyrktorn i staden.

Snälla, är det någon som kan ge ett exempel på modern arkitektur som är en lisa för själen, ett hus att bli glad av, att längta hem till. Obs! Jag älskar gamla hus, men menar inte att vi enbart skall bygga kopior av dem eller pastischer. Jag menar modern som är harmonisk och lugn och vacker.

Niklas
2018-12-15 19:20
#10

Bilden av kvinnofängelset blev ju rolig när man vet hur det ser ut där nu. Från sagoslott till parkeringshus.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2018-12-15 20:24
#11

Ja, skulle man visa bilderna för någon som inte visste om det, skulle de säkert gissa på tvärtom!

Niklas
2018-12-16 17:42
#12

Absolut!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2019-01-26 16:43
#13

Precis vad jag alltid har tyckt: Fram för mer trä! Särskilt i inredningen. 🙂

"– Trä förstärker dock den positiva inställningen till inredningsstilen, de tillfrågade blir mer positiva till en inredningsstil ju mer trä som är synligt i golv och möbler, berättar Tomas Nord."

https://liu.se/nyhet/populart-med-inredning-i-tra?&utm_source=LiU-nytt&utm_medium=email&utm_campaign=vecka-4-2019


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-04-05 12:02
#14

Intressant artikel från 2017, men jag är helt säker på att den är giltig än idag.😎

Den amerikanska arkitekten Ann Sussman har använt sig av modern teknik för att förstå varför människor föredrar att röra sig i vissa miljöer framför andra. (Se bilderna och välj spontant….)

Det visar sig att alla försökspersonerna valde på samma sätt när de ombads välja vilken miljöbild de föredrog.

Varför? Det är inte så konstigt. Våra hjärnor scannar hela tiden omgivningen för att vi ska kunna känna oss säkra och må så bra som möjligt. Det osäkra väljer den bort.

Slutsatserna blir tydliga och klara: Vi måste bygga platser där folk vill vara!

Men är det vad som görs? 😕 (Se bilderna på hur man förstör det fina Göteborg…)

http://www.arkitekturupproret.se/2017/11/17/att-bygga-platser-dar-ingen-vill-vara/?fbclid=IwAR1-V2R9oEGv9ceJfKINz7XotIpV7ZRCit1c4evNGRpbyP9o5laDhMqOErA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2019-04-05 12:37
#15

En animerad diskussion om arkitektur har just avslutats i SvD. Många arkitekter står, trots undersökningar som visar motsatsen, fast vid att det är den nybrutala stilen som skall gälla. Svårt att fatta hur de tänker. Vill de inte att "folk" skall uppskatta det de gör?
I solfattiga Sverige borde vi akta oss för att bygga höga hus i tättbebyggda områden som stänger ute solen vi så hett eftertraktar.
Moderna hus är som döda ansikten, de talar inte till oss, de vill oss inte väl, de ger oss inga skönhetsupplevelser. Jag fattar verkligen ingenting!

I Stockholm har man lyckats  bygga bort en del vackra byggnader också.

Niklas
2019-04-08 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#14: Jag tycker att exemplen från Ann Sussmans tester innehåller ”ledande” frågor.

Jämför bilderna som foton i stället. Vilket foto tycker du är taget på det mest smickrande sättet?

  • I första jämförelsen har fotografen ställt sig en bit ut i gatan för att ta bilden i Ontario men nära väggen för att ta den i Brooklyn. Brooklynbilden blir på det viset till hälften fylld av en tråkig mörk yta. Det blir så klart två helt olika resultat.

  • Som om inte det vore nog är bilderna beskurna på olika sätt. Bilden från Ontario är tagen i porträttformat, vilken är smickrande för fasaden som har fönster i två våningar. Brooklynbilden är nästan kvadratisk, vilket är ett format som i sig är mindre uppskattat än det klassiska 3/4-formatet. Det är därför kameror nuförtiden inte tar kvadratiska bilder som standard.

  • Ontariobilden har en vackert exponerad molnhimmel medan Brooklyn får nöja sig med en överexponerad himmel en solig dag. Det förstärker också intrycket av att den stora väggbiten är nästan svart.

Likadant med bilderna från Paris respektive Boston. Om det är samma fotograf är det inte osannolikt att det är dennes uppfattning som återspeglas i hur bilderna är tagna.

Därmed inte sagt att resultatet behöver vara felaktigt. Jag skulle dock vara försiktig med slutsatser utifrån undersökningar med de här bilderna som utgångspunkt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MariasKeramik
2019-04-09 15:00
#17

#9; Jag vet inte om det är att betrakta som modern arkitektur, men kolla här http://www.antroposofi.info/kultur/arkitektur/ .

Jag är absolut ingen anhängare av antroposofi, men de bygger annorlunda  och i mitt  tycke roliga hus.  Mycket färger och former.  Inga stora gråa klumpar av betong här inte.  Vill ni se mer så sök på bilder på "antroposofiska byggnader" så finns det många fler exempel. 

Annars blev kvinnofängelset min favorit. Fast det var ju en tråkig användning av ett så fantasifullt "sagoslott".

Effie
2019-04-10 09:54
#18

Jag läste nyligen "Lyckans arkitektur" av Alain de Botton. Det jag tog till mig var

  • berättelsen om Le Corbusiers första(?) hus, en fyrkantig låda, som tyvärr inte fungerade att bo I (läckande tak, t.ex), men det var I alla fall inte en massa onödiga utsmyckningar.
  • "Vad sager det här huset? "Själv brukar jag försöka lyssna på alla fula lådor, och de sager "jag sk-er I dig. Du är inte intressant"

Jag besökte antroposofernas centrum I JÄrna en gang.  Å vad bra det kändes där!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Skogsväsen
2019-04-25 12:43
#19

Att befinna mig i denna byggnad gör mina ögon trötta. Jättemycket olika typer av ränder, allt är i ränder och går in i varandra och det går inte att fokusera för mina ögon. Jag tror tanken är fin med ljus och vitt och det ser rätt fint ut men….. Den ergonomiska aspekten, iallafall för mina ögon, var inte så bra.

https://campi.kth.se/nyheter/kth-oppnar-nytt-hus-i-flemingsberg-1.665662#gallery-block-1-665668-154952807

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Skogsväsen
2019-04-25 12:44
#20

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Skogsväsen
2019-08-05 12:07
#21

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Sindri
2019-08-05 12:12
#22

Gång på gång vinner de organiska formerna.

Carmarino
2019-08-08 10:38
#23

#20 Sådana byggnader är dessutom en fasa för oss med anlag för svindel. Man försöker hålla sig så långt från "staketen" som möjligt, men ibland måste man gå nära dem och det är otroligt jobbigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skogsväsen
2019-08-11 08:29
#24

#23 japp, jag hade problem med att gå upp flera våningar där men var lugnt sålänge jag inte tittade ner.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Maria
2019-08-11 16:38
#25

Jag älskar gamla hus och äldre arkitektur men jag tycker också om det moderna. T.om det ultramoderna.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-08-15 18:30
#26

Det kanske kan vara av intresse att se dessa fem bidrag till Finlandiapriset i arkitektur? Finland, med bl.a. Alvar Aaalto i spetsen, är välkänt för sin arkitektur.

Vad tycks?

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/08/15/de-har-fem-byggnaderna-tavlar-om-finlandiapriset-i-arkitektur-centrumbiblioteket


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wony
2019-08-16 13:53
#27

#26 Den första bilden, på biblioteket, får mig att känna mig "uppäten" av byggnaden. Det ser för levande ut med det böljande… Då föredrar jag definitivt bilden på avfallssorteringen. Jag gillar kantigt med spännande vinklar, medan alltför runda former är obehagliga.

Annons:
Skogsväsen
2019-08-18 09:52
#28

#27 håller med, den första var rätt obehaglig. Funderar på om det är för att den är randig också.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Niklas
2019-08-20 17:47
#29

#27, 28: Är det inte för att man inte kan avgöra med enbart den bilden vad som är vad? Vägg? Innertak? Yttertak?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Wony
2019-08-21 09:01
#30

#29 Jag vet inte exakt vad som stör mig så mycket med den byggnaden, men jag är rent allmänt inte alls lika förtjust i runda former som i kantiga. Så jag antar att jag är "konstig" utifrån vad forskarna säger 🤔

Däremot föredrar jag byggnader med kanter som sticker ut eller på annat sätt är "udda" jämfört med klassiska rätblock.

Magi-cat
2020-02-03 19:40
#31

Här kan man rösta på 2019 års fulaste hus:

https://www.arkitekturupproret.se/2020/02/02/kasper-kalkon-priset-2020/?fbclid=IwAR3BwNJZ7w535MNgieWuD1L-ShQmJ4eydp-vUSJHLzXZZa4opLQIQ1GRuM8

Många osmakliga kandidater. 

Undrar om jag inte tycker förskolorna är allra värst. Hus med sikte på barns utveckling borde vara vackra, fantasifulla, kreativa, inspirerande. Inte gråa och avskräckande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2020-02-03 20:09
#32

Ja, herregud - skulle inte vilja sitta i den juryn, det ena värre än det andra……🤮🤢👿

Maria
2020-02-03 20:20
#33

Tänk att smaken kan vara så olika😃

Jag tycker flera hus var riktigt roliga och tuffa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-02-03 20:20
#34

#32 Ja, sorgligt …

En del känns som ett hån som man försöker lätta upp med diverse floskler.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2020-02-03 20:37
#35

Och de där som hotfullt och hånfullt tornar upp sig bredvid gamla fina kulturhus.

Jag fattar inte - jag tycker jag sett rapporter om forskning som visar att de där hårda fasaderna påverka folk negativt, det andas hopplöshet, likformighet, något stort och hotfullt om tornar upp sig, som man är helt maktlös inför.

Jag tycker visst att skyskrapor kan vara på sin plats ibland, men på ett helt eget område som är helt anpassat för höga byggnader och med gott om luft runtomkring så att man kan hitta sol och ljus. Men att klämma in dem i en befintlig stadsbebyggelse som hittat sin rytm, sin harmoni, det tycker jag är helgerån. Och en oerhört respektlöshet mot de som en gång både planerade och som handgripligen byggde vackra gamla hus och kyrkor i städerna.
Det finns också väldigt vackra skyskrapor, och gemensamt för dem är att de inte har de där döda fasaderna. De har vackra stenar som fasadmaterial, ibland kontrasterande stenar, de har levande fasader, med terrasser, balkonger, burspråk, och samtliga smalnar av uppåt, ett formspråk som känns mer naturligt och graciöst än dagens oformliga klumpar. Eller som en del som t.o.m. lägger en stor låda överst som sticker ut utanför den underliggande kroppen. Brrrrr!

Magi-cat
2020-02-03 21:03
#36

#35 Som nr 14, Strömstad. Passar inte ett enda dugg i miljön.

Eller nr 20 i Umeå. Ett av flera hotellbyggen som helt ignorerar omgivande miljö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wony
2020-02-03 21:18
#37

#33 Jag tycker också att det finns flera riktigt fina byggnader! En del kan jag tycka är tråkiga, men flera är ju riktigt härliga. Friska fläktar, liksom. Särskilt nr 10, 13, 15  och 30 tycker jag om. Jag gillar hus som vågar sticka ut!

Wony
2020-02-03 21:23
#38

När jag dessutom tittar på sidan där de vill kora den finaste nyproduktionen slås jag av att en hel del av bidragen framstår för mig som tråkiga och själlösa. Som deppiga imitationer av befintliga hus. Brr! Visst finns där några fina kandidater, men det är väl bara så att jag är en konstig människa som gillar de där husen som påstås göra människor deprimerade.

Niklas
2020-02-05 11:53
#39

Jag tycker det vore roligt om de också lyfte fram hus de tycker är fina.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2020-02-08 08:45
#40

#39 Absolut, en bra idé!

Kanske en lista där allmänheten föreslår sina favoriter, hus att bli glad av, hus att inspireras i, hus som harmonierar med omgivningen …

Annars är det väl risk att det blir ännu en lista med rostlådor och betongbunkrar beskrivna med lyriska texter ….😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2020-02-09 11:17
#41

#40: Och också för att se vad de som utser de fulaste byggnaderna anser är de vackraste. Det är lätt att kritisera utan att vara konstruktiv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Wony
2020-02-09 17:11
#42

Det finns en sådan lista, den går att hitta på samma hemsida som de "fulaste" husen. (Men jag tycker en hel del av de "fina" husen är riktigt tråkiga)

Magi-cat
2020-02-09 19:39
#43

Här är listan på finaste nyproduktion 2019!

http://www.arkitekturupproret.se/2020/02/01/sveriges-finaste-nyproduktion-2019/

Det värsta är, säger man, att det inte är så lätt att hitta vacker nyproduktion …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2020-02-10 10:00
#44

Den listan är tydligen baserad på nomineringar av deras följare. Jag vill helst veta vad de som står bakom sajten tycker. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2020-05-02 08:04
#45

Det finns nybyggda hus som Arkitektupproret gillar också. 🙂

Det är alltid bra att lyfta upp goda exempel.

https://www.arkitekturupproret.se/2017/08/17/tre-exempel-pa-nya-svenska-smastadshus/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2020-05-02 11:37
#46

Så kul med lite roliga nyheter för en gångs skull!

Magi-cat
2020-12-07 13:35
#47

Jag vill rekommendera boken "Designfulness" av Isabelle Sjövall!

"Vad kan hjärnforskning lära oss om design och arkitektur? Hur utformar vi hem, kontor, skolor, vårdkliniker och städer i samklang med våra grundläggande biologiska beteenden, känslor och behov? Den mänskliga hjärnan har inte förändrats nämnvärt under tiotusentals år, men den miljö de flesta av oss lever i idag står i skarp kontrast till savannen där våra hjärnor en gång utvecklades. Isabelle Sjövall sammanfattar den senaste forskningen och inspirerar alla som vill skapa miljöer och hem som på ett hållbart sätt främjar ett hälsosammare liv. Du får även konkreta tips och råd på hur du själv kan uppnå Designfulness på arbetsplatsen, i hemmet, i vården, i skolan och i staden.

Visste du att…

  • du blir mindre stressad och mer kreativ om du omger dig med gröna växter?

  • den som omges av bokhyllor under uppväxten löser kognitiva uppgifter lättare under resten av livet?

  • man kan förkorta vårdtider genom designa vårdcentraler och sjukhus på rätt sätt?

  • bakgrundsljud, dofter, affektionsvärde och bredden på trottoarer påverkar ditt välmående och kan förlänga livet?"

https://www.bokus.com/bok/9789188439666/designfulness-sa-revolutionerar-hjarnforskningen-hur-vi-bor-arbetar-och-lever/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 209 kr. Inbunden, 2020. Skickas inom 1-3 vardagar. Köp Designfulness - så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever av Isabelle Sjövall på Bokus.com.
Sindri
2020-12-07 14:00
#48

Den låter spännande. På julens önskelista , tror jag. Tack för tips!

Annons:
Magi-cat
2020-12-07 15:50
#49

#48 Den är ganska nyutkommen och jag har inte mer än hunnit titta lite i den, men den verkar väldigt bra! På önskelistan här också! 🤶🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2020-12-07 15:59
#50

Tyvärr tycks den inte finnas som e-bok än.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2020-12-31 09:28
#51

2020 års fulaste hus är utsedda och här är listan!
http://www.arkitekturupproret.se/2020/12/24/vilka-ar-sveriges-fulaste-byggnader/

En del av dem får man faktiskt ont i själen av. En del är faktiskt inte så tokiga och en del skulle kunna vara charmiga - men placerade på helt fel ställe där de inte alls passar in i miljön blir det bara fel! Hur fick man bygglov till det där i självaste Visby t.ex.?

Byggnader som Campus Valla är egentligen inte så ful men så massiv och dominerande att den tycks trycka ner en.
Andra ser ut som betongbunkrar.

Det blir så när det är snabba cash att hämta. Vem bryr sig väl om miljön då?

Men corona-huset (som det numera kallas) I Ö-vik måste jag säga att jag gillar. 😁 Jag tror det har framtiden för sig och så är jag mycket förtjust i färgerna. En fräsch uppstickare som kommer att kulturklassas så småningom.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vilken är Sveriges fulaste byggnad? Listan följer nedanför. Folkrörelsen och föreningen Arkitekturupproret med nära 50 000 medlemmar har under 2020 röstat fram svaret på denna fråga. Ni har säkert alla hört talas om våra populära tävlingar där vi också har utnämnt Sveriges vackraste städer (2017),…
Sindri
2020-12-31 11:33
#52

Nä, Coronahuset har jag sett och USCH! Och vem vill sitta i en sån glasbur och bli beskådad från alla håll och kanter. Och vem KAN sitta i en sån glas bur en het sommardag. Helt omänsklig arkitektur det också, som mycket modern "arkitektur" .
När man ser arkitekturhögskolan fattar man ju till viss del hur alla blivande arkitekter blir hjärntvättade. Jag hör till dem som förbannar att Corbusier överhuvudtaget föddes.

Niklas
2020-12-31 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jag förstår inte hur någon kunde godkänna rivningen av det vackra slottsliknande kvinnofängelset för att i stället bygga arkitekturhögskolan. Det måste vara en hel kedja av illa genomtänkta beslut av många människor.

» Fotot är taget av Bengt A Lundberg


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2020-12-31 12:17 av Niklas
Magi-cat
2020-12-31 12:21
#54

#52 Aha, nej det kan inte vara så skönt en het sommardag förstås.

#53 Ja, det är ofattbart hur man fick tillstånd till och sedan "lyckades" uppföra något så totalt smaklöst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2020-12-31 12:42
#55

Det är nästan så att man blir gråtfärdig när man ser bilderna av de vackra husen som revs för att det skulle byggas en ful "låda" på platsen istället. Tycker det verkar som om det enda som har lärts ut på arkitekthögskolan de senaste årtiondena har varit hur man ritar lådor. Förr ritades de på längden, men numera ritas de på höjden. Alla ser ungefär likadana ut. Så enormt tråkigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
2020-12-31 14:28
#56

Ayn Rand måste ha stått som nr 1 på kurslitteraturlistan.
Att överhuvudtaget luta sig emot och titta på årtusenden av arkitekturens utveckling ansågs förmodligen som oerhört reaktionärt, kitschigt och bakåtsträvande.
Det känns som om en hel generation av arkitekter och stadsplanerare har berövat oss en del av vår kultur, vår historia och vår kulturhistoria.

Niklas
2021-01-11 17:20
#57

Det är tur att det finns kvar bilder så att vi kan lära oss och försöka undvika att upprepa det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Moon AppleGrey
2021-01-12 14:27
#58

Har kollat in listan och håller med om att det är tråkigt att så mycket har rivits.

Stör mig dock lite på att de kallar Malmaberg för byggnader i den listan som enbart gäller Västerås, då det är ett bostadsområde.
Hade varit mer korrekt om de hade kallat det för ett kvarter, även fast den bedömningen inte heller var riktigt rättvis, då det finns gott om trevliga hus där beroende på var man tittar.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Magi-cat
2022-03-27 17:38
#59

Det tycks inte vara någon ändå på riktigt fula hus!
Det här är med i Kasper Kalkon-priset som "huset utan arkitektur."

https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/r097d3dr

https://www.arkitekturupproret.se/2022/02/20/kasper-kalkon-priset-2022-rosta-fram-sveriges-fulaste-nybygge/

Vad som är vackert respektive inte vackert går förstås att diskutera fram och tillbaka. Men så finns det dessa gråa betongklumpar som väl knappast uppmuntrar några glada känslor alls.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2022-03-28 04:50
#60

#59: Otroligt att inte huset på andraplatsen kom etta. Något fulare och mer deprimerande går knappast att hitta. 😱


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2022-03-28 09:52
#62

#61 Bra länk!

"Våra ögon är tränade att tro att en bild är en sann framställning av ett verkligt tillstånd. "

Eh, ja … och vi har rätt att i första hand tro det, inte att vi avsiktligt manipuleras.

En del av de där framställningarna är verkligen skräckinjagande inkorrekta. Stadsberget, tunnelbanan, Växjö kommunhus -vet inte vilka som "vinner" …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
2022-03-28 10:25
#63

De borde se till att de använder riktiga bilder av platsen och ritar in den tänkta byggnaden i dem i stället.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2022-03-28 11:47
#64

#61: Har sett flera sådana ritningar, och det är ytterst sällan de stämmer överens med det slutliga resultatet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: