Annons:
Etikettövrigt
Läst 935 ggr
Huygens
2019-01-09 09:32

Hjärndöd man vaknade upp

Läkarna i Nebraska, USA, förklarade att Scott Marr var hjärndöd och stängde av den livsuppehållande maskinen 2018-12-12. Nästa dag vaknade han upp. DM

Annons:
Magi-cat
2019-01-09 09:52
#1

När man läser artikeln så får men en inte fullt så dramatisk bild.

Mannen kunde hela tiden andas själv och vid en närmare undersökning fann man att han inte var hjärndöd.

Först trodde man att hans tillstånd var irreversibelt och att det bara fanns en utgång, men snart fann man att han led av "posterior reversible encephalopathy syndrome", vilket alltså kan gå tillbaka.

"'We were worried in this case that this was not a reversible process and that it was going to proceed to brain death,' said Dr Rebecca Runge."

"His doctors soon ordered another test. It showed that Scott Marr was suffering from a rare condition called posterior reversible encephalopathy syndrome."

Detta tillstånd kan orsakas av högt blodtryck bl.a.

Fint att han klarade sig! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2019-01-10 16:14
#2

De ansåg inte att han var hjärndöd utan att han SKULLE BLI hjärndöd vilket är en enorm skillnad. Det tråkiga med såna här artiklar och inlägg är att de skrämmer folk att tro att läkarna förklarar patienterna hjärndöda lite hipp som happ utan riktiga belägg. Det i sin tur gör att många blir tveksamma till organdonation vilket är så oerhört viktigt. Nu vet jag för all del inte hur det går till i andra länder, men här i Sverige är det definitivt inte en diagnos man sätter utan grundliga undersökningar, av flera läkare dessutom. /Lonaa, dotter till organdonator och som fått höra alla möjliga konspirationsteorier angående hjärndöda och donationer


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: