Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Psykologi

Varför vill vi bli rädda?

2019-01-10 16:25 #0 av: Lona

Varför VILL människor bli rädda och skrämda?
Jag tänker på tex skräckfilmer och böcker, frivilliga upplevelser i spökhus, barn som gillar någon form av läskiga lekar (i mörker, tex).
Är det en överlevnadsfunktion? Rädslor har hög arvbarhet vilket har en biologisk förklaring, vi kanske dessutom behöver "träna" på att bli rädda??
Om man jämför med våra förfäder så fanns det förmodligen en hel del i vardagen som kickade igång hela "rädslesystemet" och satte kroppen i beredskap, dagens människor lever väl snarare mer eller mindre i konstant stress...
Vad tror ni?

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-01-10 16:29 #1 av: Calcifer

För min del handlar det om att uppleva känslor jag aldrig kommer uppleva i verkligheten. Alltså, jag tror ju knappast att jag dels kommer bli jagad av en mördare eller att jag ska bo i ett hus som är hemsökt där spöken försöker ta kål på mig. Så det är en chans att tänka och känna saker jag inte kommer göra annars.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2019-01-10 16:56 #2 av: Hera

Det ger adrenalinkickar

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-01-10 18:24 #3 av: Magi-cat

Kanske finns några läskiga tips i artikeln:Glad

https://hjarnan.ifokus.se/articles/58137f118e0e7441f80011da-skrack-i-hjarnan?articles-1

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.