Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 2239 ggr
Magi-cat
2019-01-26 16:36

Gunga för bättre minne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som så ofta förr är det gamla kunskaper som kommer tillbaka i form av vetenskapliga studier där man funnit orsaker och samband…

Vaggat barnen till sömns har man gjort sedan urminnes tider och gamla har gungat i gungstolen för lugn och avslappning…Den gungande rörelsen för att komma till ro är s.a.s. väl beprövad i erfarenheten.

Men att gungningen dessutom har flera egenskaper, som att den är bra för minnet är (väl) något nytt?

Av en ny studie (publicerad i Current Biology) kan vi lära oss att den gungande, vaggande rörelsen inte bara ger snabbare insomning och djupare sömn, utan också förbättrar minnet!

I experimentet där 18 försökspersoner deltog använde man en långsam vaggningsfrekvens, ett varv på fyra sekunder.
Försökspersonerna fick en bättre sömn och inte nog med det, de presterade också bättre i minnestester efteråt!

"Det verkar som att de här gungningarna kommer i fas med hur hjärnans djupsömnsvågor ligger. De här rörelserna stimulerar hjärnan så att man får djupare och fler sömnvågor, förklarar sömnforskaren John Axelsson på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet."

Vaggningens verkan går inte helt oväntat genom örats balansorgan. I experiment på möss 😕 fann man att de som saknade balansorgan inte fick någon positiv inverkan av vaggningen.

Det vore intressant att fortsätta den här forskningen och se om man skulle kunna förbättra människors livskvalitet på ålderdomshemmen, t.ex..

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-gungande-somn-forbattrar-minnet

Underbart och naturligt riskfritt sätt att behandla sömnsvårigheter!
Att sömnen är väldigt viktig för hjärnans funktion och minnet vet vi. Kanske det är mycket tack vare den förbättrade sömnen som minnet också blir bättre?

(Själv somnar jag lätt i en gungade båt. Jag blir nämligen sjösjuk. Men det är en annan historia.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2019-01-26 16:48
#1

Så det är när man sover som man skall gunga? Eller räcker det att gunga lite då och då. Jag som tycker gungstolar är lite läskiga - fast hängmattor gillar jag.

Nästa stora sängtrend; gungsängen?

Magi-cat
2019-01-26 16:54
#2

#1 Vi får se, snart kommer nog gungsängs-trenden. 😃

Försökspersonerna gungade efter vad jag förstår under hela sömnperioden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-02-12 09:47
#3

"En teori är att påverkan på sömnen går genom örats balansorgan vilket skulle kunna förklara effekten gungande rörelser har på sömn.

Nu behövs det mer forskning för att man ska kunna dra några slutsatser men man ser att forskningen och kunskapen kring rörelser vid sömn skulle kunna leda till nya sätt att behandla sömnsvårigheter."

https://www.doktorn.com/artikel/gungande-r%C3%B6relse-kan-ge-dig-b%C3%A4ttre-s%C3%B6mn-och-f%C3%B6rb%C3%A4ttra-minnet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-03-15 08:48
#4

Jag har inte läst något mer om det, men ett enkelt och billigt sätt att förbättra sömnen och vilan …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2021-03-15 09:02
#5

Jag arbetade på ett hem för barn med utvecklingsstörning då jag var ung. Många av dessa barn vaggade sig fram och tillbaka en lugnande vaggning. Eller brist på stimuli? Man såg det på filmer från barnhemmen i Rumänien också.
Att det ger någon form av trygghet och lugn ser man på filmer från förr där gamla mycket ofta hade en gungstol. Mvh/WL

Magi-cat
2021-03-15 09:12
#6

#5 Tänker på en anhörig till mig som blev dement. Hen älskade att sitta i gungstolen på hemmet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: