Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1586 ggr
Magi-cat
2/7/19, 5:47 PM

Världsrekord i sifferminne

Jonas von Essen är minnesmästaren som siktar mot att sätta världsrekord i bra minne.

Han säger själv att han inte hade speciellt bra minne tills för sju år sedan. Då började han träna upp minnet med hjälp av de minnestekniker som finns. Han följer vissa mönster och repeterar regelbundet.
Svårare är det inte.😎 

Här är några av hans tips:

"1. Associera! Viktigast är att associera det du vill med någontin. Bilder är lättast och så länge man gör någon form av association till det så minns man enklare. Hjärnan jobbar i associationer och man behöver haka i det man ska minnas med något man redan vet.  

2. Repetera! På engelska heter det spaced repetition, utspridd repetition. Att du övar mer i början och sedan mer sällan. Det är väldigt viktigt om man vill minnas på lång sikt. 

3. Promenader! Att använda sig av mentala minnespromenader låter konstigt, men fungerar väldigt bra. Det kan man läsa mer om på nätet, men du kan prova att se framför dig att du går genom ditt hus och ser det du vill komma ihåg på olika platser i huset. " 

https://www.expressen.se/kvallsposten/satsar-pa-varldsrekord-i-att-minnas-100-000-siffror/?referrer=rotator-item-4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/7/19, 5:50 PM
#1

Från tråden Boktips:

"Så får du ett superminne". 

Minnesmästaren Jonas von Essen delar med sig av sina bästa minnestips. Jag tycker om hans sätt att tala om kunskap. Kunskap är viktigt för att utveckla och skapa nytt. Att googla fram ett svar eller kunna rabbla upp fakta på ett prov - för att efteråt dra en lättnadens suck och glömma alltihop - räcker inte. Det är som att bara förstå vart femte ord i en film, ungefär. Hans bildliga minnestips känns lite väl ……överdrivna, som fotboll i munnen, indisk gud i armhålan och pinnar i näsan. Men jag måste medge att redan det första tipset om bilder för att komma ihåg jordens 10 största länder sitter som en smäck efter endast en genomläsning. Eller kanske som en hamburgare på ögat. 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/16/22, 12:28 PM
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Så får du ett superminne : minnesteknikerna som alla kan använda av Jonas Von Essen. Finns i lager. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Magi-cat
2/11/22, 4:49 PM
#3

På Jonas von Essens hemsida kan också läsa om några tips för att minnas, t.ex. minnespalats och olika tekniker för att associera och minnas mer!

https://www.jonasvonessen.se/minnestips

I boken står det bl.a. om hur man - med en hel del träning skulle jag tro - kan memorera en hel kortlek! Den snabbaste i världen kan göra det på 20 sekunder! 👍😮

För att minnas på längre sikt är det viktigt med repetition. Det är inte så att allt sitter inklistrat för evigt, men repeterar man ibland så …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/22/23, 8:55 AM
#4

Såg ni Jonas von Essen i Postkodmiljonären? Mycket imponerande och dessutom väldigt roligt! 🤣

Det jag tycker är kanske mest fantastiskt är när han inte riktigt kan svaret (efter vad det verkar som i alla fall), men ändå lyckas tå fram rätt svar.

Jag ska påminna mig lite om hans minnestips! 😀

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wAvwML/jonas-von-essen-talang-postkodsmiljonaren?fbclid=IwAR3x5tbMWAZxbab4SU-ZfgOcVulzFMlr6T4zQlrztOZXhczlAfgHXeAv3K0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tvåfaldig världsmästare i minne, finalist i ”Talang” och numera också miljonär. När Jonas von Essen tävlar i ”Postkodmi
Upp till toppen
Annons: