Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1301 ggr
Magi-cat
2/9/19, 12:12 PM

Kultur kan motverka depression

Kultur är inte "bara" kul, uppiggande och avkopplande. Kultur kan också minska risken för depression hos äldre.

"För äldre som tar del av film, teater eller museiutställningar minst en gång i månaden minskar risken för depression med 48 procent. För dem som regelbundet men något mer sällan konsumerar kultur minskar risken med 32 procent."

Studien bygger på 2148 britter som följdes upp under tio år. Hänsyn har tagits till socioekonomiska faktorer och hälsa.

https://www.svt.se/kultur/ny-forskning-kultur-minskar-risken-for-depression?cmpid=del%3Afb%3A20190109%3Any-forskning-kultur-minskar-risken-for-depression%3Anyh%3Alp&fbclid=IwAR3r1rSfeeVIsHD87rCW1tQ19yYczBEtqI__tvVRYRQ4A1NSU79DG9acXqw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Effie
2/9/19, 12:26 PM
#1

"Kul, uppiggande och avkopplande"? Jag är övertygad om att kultur är nödvändigt för ett bra liv. Och för vår utveckling som människor.

Men ja, intressant med mätbara värden av kultur :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2/9/19, 12:41 PM
#2

#1 Jag håller med dig. Det var därför jag satte "bara" inom citationstecken. 🙂

Samtidigt är det något vi måste kämpa för, när det är alltför lätt att skära ner på kulturanslagen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/9/19, 12:42 PM
#3

Biologiprofessorn om kulturens betydelse och något om det svåra runt att att få gehör:

"Att kultur är bra för människans hälsa och hjärna har man länge misstänkt. Men nu blir det alltmer bevisat. Biologiprofessorn Gunnar Bjursell började intressera sig för ämnet för 15 år sedan.

– När jag började tala om kultur och hälsa eller musik och hälsa, så fick jag väldigt många konstiga blickar av mina kollegor och frågor som: Gunnar har du blivit sjuk? Har du gått och blivit dålig?"

"– Det är tre saker som vi har med oss från födseln och kanske till och med från moderslivet. Det är en musikalisk, språklig och matematisk instinkt. Samtidig träning av musik, språk och matematik ökar kraften. Du blir bättre helt enkelt, du blir smartare."

https://www.svt.se/kultur/biologiprofessorn-kulturens-halsoeffekter-ar-klara-och-tydliga?fbclid=IwAR3kxlwFTYwxPaBo51F92F8-ZyyzPaWI-_dK9GZQqEQa6PaLxMUX73oV80U


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2/22/19, 9:28 AM
#4

Hoppas det får ordentligt genomslag i samhället. Sverige känns kulturfattigt jämfört med många andra länder. Vi lider fortfarande av sviterna från 60-talet då ren kultur bara var för "borgarbrackor". Allt skulle handla om politik - helst revolution.

Där hade vänstern missuppfattat kommunismen rejält - i Sovjetstaterna var man mycket mån om att kulturen skulle leva kvar och vara till för alla.

Dioramabyggare
2/22/19, 11:17 AM
#5

När jag känner mig deprimerad lyssnar jag ofta på klassisk musik. Jag är något av "allätare" när det gäller sådan musik, men när jag mår dåligt i själen lyssnar jag jättegärna på musik av Wolfgang Amadeus Mozart. Eller av Johann Sebastian Bach.

Upp till toppen
Annons: