Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1275 ggr
Magi-cat
2019-03-06 21:57

Gamla celler kan reparera skador hos MS-patienter

Två nya svenska studier, publicerade i tidskriften Nature, lär oss en hel del nytt.

Hos MS-patienter angrips förmågan att bilda Myelin, det hölje som omger nervcellerna, vilket gör att nervsignalerna i hjärna och ryggmärg inte fortleds så snabbt som hos en frisk person.

Tidigare har man trott att Oligodendrocyter - de celler som producerar Myelin - nybildas hos människor, eftersom så sker på möss.
I denna nya studie fann man att detta inte är fallet hos människor, Oligodendrocyter nybildas inte vid ms!

Däremot kan gamla Oligodendrocyter som bildades innan insjuknandet spela en viktig roll genom att de kan reparera skadade celler och bilda nytt Myelin.

I den andra studien som baserar sina resultat på fynd från avlidna MS-patienter fann man en avsaknad av förstadier till Oligodendrocyter, vilket stödjer bilden av utebliven nybildning. 

–  Ett viktigt budskap är att djur inte är en bra modell för ms-patienter och att det inte går att basera strategier för behandlingar på musstudier, vilket man gjort tidigare, säger Jonas Frisén som lett den ena studien och är professor vid Karolinska Institutet.

https://www.netdoktor.se/neurologi/ms-multipel-skleros/nyheter/gamla-celler-reparerar-skador-i-hjarnan-hos-ms-patienter/

Jag hoppas detta får stor spridning och bidrar till att djurstudier fasas ut ur forskningen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-03-06 22:05
#1

"– Vi blev väldigt förvånade över att människan skiljer sig så från de djur som har studerats. Hos människa sker en väldigt begränsad nybildning av Oligodendrocyter, men de verkar ha större förmåga att bidra till reparation, säger Jonas Frisén, professor vid institutionen för cell- och molekylärbiologi på Karolinska Institutet, som har lett studien.De nya rönen pekar på vikten av att behandla MS aggressivt tidigt i sjukdomsförloppet för att undvika förlust av Oligodendrocyter."

http://www.neurologiisverige.se/old-cells-repair-damage-brains-ms-patients/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: