Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 705 ggr
Magi-cat
2019-03-13 07:50

Att barn kan känna smärta

Synen på barns förmåga att känna smärta har förändrats. Ända fram till början på 1980-talet kunde man på sina håll (jag vet inte om det skedde i Sverige) genomföra kirurgiska ingrepp på nyfödda utan bedövning i tron att de inte kunde känna smärta. Att barnen skrek skulle vara reflexer…

"– Nu vet vi att det är en medfödd förmåga att känna smärta, säger Stefan Nilsson, docent på institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs universitet."

Enligt studier får vi också lägre smärttröskel ju mer smärta vi upplever, i motsats till "vad man tidigare trodde".

Äntligen inser man vikten av att skona barnen från en massa nålstick och att bedöva dem vid behov!

(källa)

Det här är så urbota dumt att jag blir arg! 😡 Ska det behöva ta så länge?

Läkare och forskare ska inte utföra handlingar mot hjälplösa små barn och "tro" att de skriker som reflex. De borde rimligen med rådande kunskapsnivå långt, långt tidigare ha förstått att barnets nervsystem är så utvecklat vid födseln att det upplever smärta.
Om inte annat borde de ha känt hur det är när de såg barnens reaktion…

Dock har jag ett frågetecken för "början på 80-talet". I böcker jag läst har man inte riktigt den inställningen vid den tiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-03-13 07:50
#1

Det är lite som hur man betraktade djuren. De var "maskiner" och "vokaliserade" när man plågade dem, inte för att de upplevde smärta utan som en reflex. Den kunskapen har tagit längre tid, ända till nu kan man säga, innan den gått in.
Det är klart, det är mer praktiskt att behandla djur illa i t.ex. djurförsök om man kan påstå att de inte känner något. Vilket de alltså gör.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TatsuOni
2019-03-13 08:00
#2

#1 När jag gick i gymnasiet för ca tio år sedan, så kastrerade man fortfarande griskultingar utan bedövning, för att "de känner inte den smärtan och skriker endast för att man lyfter upp dem". Tydligen så infördes obligatorisk bedövning för tre år sedan.

Så ja, nog har det gått segt alltid…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Magi-cat
2019-03-13 08:08
#3

#2 Precis. Undrar om man inte gör det fortfarande?

Jag tror det mer är ett utslag för bekvämlighet än att man verkligen "tror" att djuret inte känner smärta. Så klart det gör ohyggligt ont när man kastrerar dem utan bedövning! 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TatsuOni
2019-03-13 08:16
#4

#2 Enligt lag får man det inte, men alla följer nog inte lagen…

Det var ju inte länge sedan man fick kapa svansen på lamm och grisar utan bedövning. Mig veterligen så fick man göra detta för tio år sedan i alla fall. Helt sjukt!

En förklaring jag fick av en lärare (gick jordbruk), var att när kulorna var borta så kunde inte grisen känna smärtan för att kulorna var borta. Ehh???


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Magi-cat
2019-03-13 08:18
#5

#4 suck….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2019-03-13 08:27
#6

Kupering av öron och svansar på hundar fick fortgå länge och görs i andra länder. Hur vi behandlar djur visar på vem människan är. Allt kan inte läggas på dumhet även om det gör oss till helt livsfarliga varelser.

Att man tar sig rätten att plåga djur i forskning är för mig en gåta. De stackars sju Labradorerna man drog ut tänderna på för forskning och sedan avlivade, har plågat mig.

Men så ser man hur föräldrar plågar sin egen avkomma, det är väl ganska  ovanligt i djurvärlden?

Små barn kvinnor och djur borde ha skyddsvärde…Mvh/WL🌺

Annons:
Magi-cat
2019-03-13 08:36
#7

#6 Att man tar sig rätten att plåga djur i forskning är för mig en gåta

Jag tror och hoppas att det inom en snar framtid kommer att vara slut på det och stanna som en skamfläck i historien.

.

Det är lite av samma fenomen. En bekväm slutsats; Djur och barn kan inte känna smärta. Det kan inte finnas något som med vetenskaplig trovärdighet underbygger denna slutsats, eftersom den är fel.
Man har/hade goda kunskaper om hur hjärna och nervsystem fungerar, men ändå fortsätter man på det gamla sättet och låtsas som om de inte känner smärta. Eftersom det är praktiskt och bekvämt? Och billigt?

Börjar man ta in att de här plågade labradorerna känner som vi, blir det svårt utan att förhärda sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2019-03-13 09:10
#8

Jag själv grät redan som riktigt liten då djur for illa. Men jag äter ju kött så jag är delaktig i hanteringen av djur. Vi äter sällan men det händer varje vecka ändå. Jag känner skuld.

Jag försöker att tänka mig för vad gäller forskning, vilka varor man ska se upp med. Men äter ju medicin som från början kan vara utforskat på djur. Jag ser föräldrar som beter sig illa mot sina barn, man suckar inombords. Hoppas man gjort mer gott än ont då allt summeras!

Du har alltid så tänkvärda ämnen! Kram från WL🌺

Upp till toppen
Annons: