Annons:
Etikettertumörerskador
Läst 1083 ggr
Magi-cat
2019-03-27 15:43

Viss cancerrisk kan spåras i blodet år i förväg

Enligt en ny avhandling vid Umeå Universitet kan vissa cancertyper spåras i blodet många år i förväg, ända upp till 25 år i vissa fall. Det är förändringar i vissa typer av proteiner i blodet som kan ha samband med sjukdomsförloppet som studerats.

Glioblastom är den vanligaste och mest aggressiva formen av cancertumör. Risken att utveckla glioblastom är enligt avhandlingen kopplad till en lätt förhöjning av nivåerna av två proteiner i gruppen tysoinkinaser. Dessa är inblandade i cellernas signalering för tillväxt och därmed även för cancertumörer.

Denna förhöjning av blodproteinerna kan visa sig redan 15 år före cancerdiagnosen. 

"Avhandlingens studier bygger på biobankerna NSDHS i Västerbotten, Janus i Norge och EPIC i Europa. Genom jämförelser mellan prover från individer som senare drabbats av sjukdom och de som inte gjort det i kontrollgrupper, kunde man hitta samband som kan relateras till sjukdomsuppkomst. I två studier analyserades upprepade prover som hade tagits före cancerdiagnosen, för att kunna studera förändrade proteinnivåer över tid."

Den nya kunskapen kan bidra till bättre förståelse för hur tumörer uppstår.

https://www.forskning.se/2019/03/15/cancerrisk-syns-i-blodet-manga-ar-i-forvag/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vallhund
2019-03-27 17:40
#1

Du får gärna dela inne på cancer.ifokus.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2019-04-03 21:20
#2

Jag har funderat lite och undrar hur man hade reagerat på att veta att man har förhöjd risk för en viss sorts cancer?

Om forskningen kommit så långt att man genom denna vetskap kunnat förhindra sjukdomen så ok… men annars…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-04-03 21:22
#3

#2 Tänker lite i samma banor. Är det alltid bra att veta innan…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-04-03 21:29
#4

Jag visste ju från 2005 till operationen 2011 att jag hade något i huvudet som inte skulle vara där.

Man gjorde täta kontroller i början med MR tills jag sa stopp och sa att jag hör av mig om jag blir sämre.

Nu är jag inte den oroliga typen men jag kan tänka mig att många hade mått ganska dåligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: