Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 1695 ggr
Magi-cat
2019-04-06 16:15

Ventriklar

(Till vårt lexikon) 😎

Här avses ventrikelsystemet, vätskefyllda hålrum, i hjärnan. 

Dessa med varandra sammanhängande hålrum innehåller cerebrospinalvätska, vilken bildas av celler som kallas plexus choroideus.

Man räknar med sammanlagt fyra ventriklar. 
Två av dem finns i storhjärnans hemisfärer och kallas laterala (sido-) ventriklar.
Dessa ansluter till den tredje ventrikeln (som är belägen med centralt i hjärnan) via en passage som kallas Monroes foramen. Den tredje ventrikeln ansluter i sin tur till den fjärde ventrikeln.

Från den fjärde ventrikel passerar sedan cerebrospinalvätskan ut till det subarachnoidala utrymmet mellan mjuka hjärnhinnan och spindelvävshinnan i hjärnan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ventrikelsystemet

Historiskt har hjärnan liksom ventrikelsystemet tilldelats olika roller av läkarvetenskapen.

Den grekiske läkaren Galenos menade att ventriklarna styr kroppen genom att pumpa vätska genom nerverna till olika organ.
Denna ventrikelteori var förhärskande ända till mitten av 1500-talet. Då hade man nämligen börjat  intressera sig mer och mer för dissektioner och fick en annan syn på människans anatomi.
Men Galenos' ventrikelteori intresserade också René Descartes och bidrog till att han betraktade hjärnan som en sorts hydraulisk maskin.

(källa: "Medvetandets återkomst" av Per Snaprud)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-04-06 16:16
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-04-06 18:07
#2

Min tumör satt i fjärde ventrikeln😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-04-06 19:34
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-04-06 19:43
#4

#3 Men käre nån. Det hade jag helt glömt av att jag skrivit. 

Ursäkta att jag upprepade mig🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-04-06 19:49
#5

#4 Ursäktas inte. 😃

Det var ju bara bra så fick vi med din berättelse här!🌺🙂

Otroligt så mycket du varit med om!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2019-04-18 21:59
#6

När man motionerar stimuleras de delar i hjärnabarken som styr motoriken och hjärnan utsöndrar nerv-tillväxthormonet BDNF(Brain derived neurotrophic factor) så motorikområdena ska växa i storlek. Men BDNF hamnar oxå vätskan som finns i ventricklarna, så att hela hjärnan påverkas av BDNF. Det gör att koncentration och inlärningsförmåga ökar upp till 24 timmar efter träning!

Annons:
Upp till toppen
Annons: