Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 933 ggr
Magi-cat
4/12/19, 4:55 PM

Läs för barnen!

Det har sagts förut och det förtjänar att upprepas: Det är bra på många sätt att läsa för barnen!

Fram till femårsdagen har barn vars föräldrar (eller andra vuxna) läser högt för dem hört 1,4 miljoner fler ord än barn som inte fått med sig högläsning under uppväxten.
Allt enligt ett forskarteam vid Ohio University som räknat hur många ord barnen hör om någon läser högt för dem.

"- Vi anade att skillnaden i antal ord ett barn hör, beorende på om någon läser högt för barnet eller inte, skulle vara stor. Men inte så här stor."

Barn som hört fler ord under uppväxten har antagligen lättare för att lära sig läsa.

Viktigt att veta är också att en inläst saga inte ersätter sagostunden med föräldrar. Det handlar även om den gemensamma stunden, att barn och vuxen har ett gemensamt fokus. Och förstås att barnet kan ställa frågor och få feedback.

Alla föräldrar kanske inte kan eller orkar läsa så mycket för barnen. Därför är det viktigt med läsprojekt i skolor och på bibliotek.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/04/12/las-hogt-for-dina-barn-sa-far-de-ett-rejalt-forsprang-vid-5-ars-alder-har-de-hort?fbclid=IwAR2XyawilaLWd2XL0DoV0kZFDEGuAh7UHAqHqXdpLLFjk6896Vw83UaQ_yQ


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/12/19, 4:56 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/12/19, 4:57 PM
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: