Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 516 ggr
Magi-cat
2019-04-24 07:53

Vårdhund på demensboende

Vårdhundar sprider glädje på demensboenden!

De gamla får en lättare tillvaro och blir framför allt gladare om de får sällskap av en vårdhund. Minnen kommer tillbaka och en del kan t.o.m. tala bättre i sällskap med hunden.

Oxytocin och Serotonin frisätts när man kelar med husdjuren och dessa må-bra-hormoner gör de boende lugnare och gladare. Ja, även hunden mår bra att bli ompysslad…Bra för alla!

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/703pQ9/vardhunden-primus-sprider-gladje-och-lugn-pa-demensboende


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
LBB
2019-04-24 08:03
#1

Djur triggar de mest basala känslorna och de djupast liggande minnena, varför djur och då främst hundar så gott som alltid är positiva. Undantaget är väl de åldringar som kommer från Afrika o Mellanöstern. de har ju sedan barnsben injagats fruktan o förakt visavi hundar.

Maria
2019-04-24 08:26
#2

#1 Eftersom demens är en oerhört komplex sjukdom så kan hela personligheten förändras och rädslor vara som bortblåsta och tvärtom så man får nog helt enkelt pröva sig fram och ha en dialog med anhöriga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2019-04-24 08:26
#3

Härligt att läsa! Skulle jag någon gång bli tvungen att bo på ett boende skulle det definitivt vara med hund eller katt. Varför inte höns också?!

Magi-cat
2019-04-24 08:31
#4

#3 Höns finns också! 👍

"Djuren kan ge kravlös kärlek och påminna om positiva upplevelser under uppväxten. Dementa har ju precis samma intressen som vi andra och det gäller att hitta vad varje individ tycker om, säger han." (Bengt Winblad 🌺)

https://www.expressen.se/kvallsposten/hons-skapar-yra-pa-aldreboende/

Håller med, jag skulle absolut vilja ha katt eller hund och en gång i veckan en ponny att klappa! 🙂❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-04-24 09:15
#5

På den tiden jag arbetade i en forskargrupp (populationsstudier) så gjorde vi mängder av hembesök. Bland annat på olika demensboenden. På flera ställen fanns djur tillgängliga som hund, katt, höns osv. Det höjde livskvaliteten oerhört för många. Snart/nu är det generationsväxling och vi kanske får större problem med allergier? När jag arbetade så var allergiproblemet störst hos personalen och inte hos de gamla😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: